Paljonko hintakilpailu tulee
laskemaan ruuan hintaa?
HS (20.1.2015) kertoi, että Lindlin ruokakassi oli lehden vertailussa
Helsingin edullisin. HS vertaili kymmenen kaupan hintoja Helsingissä. Lindlin
hinta pakottaa muut kaupat hintakilpailuun. Kaupan katteet ovat korkeat. Kauppa
on viime vuosina investoinut
liikkeisiin. Kaupalla on todellisuudessa varaa alentaa hintoja. Olisiko
nyt aika panostaa hintaan ja palveluun?
Maanantaina maan suurin ketju,
S-ryhmä, ilmoitti rajuista hinnanalennuksista. Suosittuihin tuotteisiin tulee
jopa 37 prosentin alennuksia. Alennusten luvataan olevan pysyviä. Alennettuja tuotteita on Prismoissa
jopa 400 ja S-marketeissakin sata ja alennukset tuntuvia. Kesko teki vastaavan
alennuskierroksen kaupoissaan jo viime vuoden puolella.
Tällä on
merkitystä kuluttajan taloudelle.
S-ryhmä ja Kesko ovat vihdoin
vastanneet saksalaisen halpaketjun hintahaasteeseen. Yleinen taloudellinen
tilanne on toinen pakko.
Taloudellinen taantuma lisännee kuluttajien hintatietoisuutta. Ylihintaa
ei makseta. Hintoja vertaillaan. Kaupan markkina ei
kasva. Kilpailu käydään nyt erityisesti markkinaosuuksista.
Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Mika Pantzar arvioi, että kymmenen vuoden sisällä suomalainen ostaa ruokansa verkossa. Sitä jo 1990-luvulla ennakoitiin, että ruokakauppa siirtyy verkkoon. Asiasta on tehty paljon kokeiluja ja yleensä kaikki on epäonnistunut. Kun miljoonan ihmisen Keski-Pasilaan tulee Amazonin verkkokauppa, ja he toimittavat ilman kuljetuskustannuksia kanta-asiakkaille ruokaa, niin silloin oikeasti nähdään, mitä verkkokauppa voi ruokapuolellakin merkitä, Pantzar tiivistää.
Ruokaa myydään nykyään vasta todella pieniä määriä netissä Suomessa. Pantzar ennustaakin, että vasta ulkomainen haastaja, kuten Amazon, tulee mullistamaan Suomen nettiruokakaupan.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti