Hallitus epäonnistui kuntauudistuksessaan
Kataisen hallituksen yksi ykköshanke oli kuntauudistus. Taitamattomalla
valmistelulla hanke on ajautunut ylittämättömiin esteisiin. Kuntapomojen ja
kansalaisten vastustava liike on ollut vahvempi kuin hallituksen poliittinen
tahto. Viimeisimpien tietojen mukaan 88 kuntaa ei ole osallistunut
kuntaselvitykseen eikä muutenkaan halua tehdä mitään. Nämä kunnat ovat pieniä
maalaiskuntia. Keskikoko vähän päälle 6 000 asukasta. Näiden kuntien vastustus
ei tee
kesää, mutta hallitus on ollut kyvytön saamaan edes pakkoliitospykälää.
Vapaaehtoisuuslähtökohdalla hallitus menetti aloitteen oppositiolle ja
kuntauudistuksen vastustajille.
Kyösti Tornberg tutki väitöstyössään
kuntajakoja ja kunnallisia pakkoliitoksia vuoden 1862 Ruotsin
kunnallisasetuksesta tähän päivään asti. Tornberg päätyy tutkimuksessaan siihen
johtopäätökseen, että kuntamäärän radikaalikin vähentäminen, jopa
puolittaminen, olisi mahdollista.
Suomen kuntauudistusten
esikuvana on ollut Tanska. Se toteutti vuoden 2007 alusta kuntauudistuksen,
minkä seurauksena kuntamäärä pudotettiin 271:stä alle sataan.
Tanskaa ei ole järkevää pitää Suomen kuntauudistuksen esikuvana. Tanskan tiheä asutus, lyhyet välimatkat ja verraten homogeeniset olosuhteet poikkeavat olennaisesti Suomen olosuhteista. Suomen suuri ongelma on välimatkat ja etäisyys, jotka on otettava huomioon.
Suomessa kuntamäärä on vähentynyt 132 kunnalla vuoden 2000 jälkeen. Siitä huolimatta vain noin sadassa kunnassa on yli 10 000 asukasta. Edelleenkin on olemassa pieni joukko kuntia, joiden elinkelpoisuus ja kyky turvata edes peruspalvelut on pidemmällä tähtäimellä hyvin epävarmaa.
Kuntajako kehittynyt tilanteeseen, jonka edelleen kehittämiseksi vapaaehtoiset toimenpiteet eivät enää yksin riitä, vaan kuntien vastustuksesta huolimatta tarvitaan valtion päätöksiä ja toimenpiteitä, sanoo Tornberg.
Tanskaa ei ole järkevää pitää Suomen kuntauudistuksen esikuvana. Tanskan tiheä asutus, lyhyet välimatkat ja verraten homogeeniset olosuhteet poikkeavat olennaisesti Suomen olosuhteista. Suomen suuri ongelma on välimatkat ja etäisyys, jotka on otettava huomioon.
Suomessa kuntamäärä on vähentynyt 132 kunnalla vuoden 2000 jälkeen. Siitä huolimatta vain noin sadassa kunnassa on yli 10 000 asukasta. Edelleenkin on olemassa pieni joukko kuntia, joiden elinkelpoisuus ja kyky turvata edes peruspalvelut on pidemmällä tähtäimellä hyvin epävarmaa.
Kuntajako kehittynyt tilanteeseen, jonka edelleen kehittämiseksi vapaaehtoiset toimenpiteet eivät enää yksin riitä, vaan kuntien vastustuksesta huolimatta tarvitaan valtion päätöksiä ja toimenpiteitä, sanoo Tornberg.
Hallituksen
kuntaselvitykseen osallistumattomat kunnat ovat pieniä maaseutukuntia. Näissä
kunnissa asuu yhteensä 541 590 ihmistä. Kapinakuntien asukaskeskiarvo on vain
6 154.
Hallituksen
tavoitteena oli pienten kuntien määrän vähentäminen. Tavoite on julkisen
talouden kestävyyden kannalta tärkeä. Kuitenkaan nämä 88 kuntaa asukkaineen
eivät ratkaise Suomen tulevaisuutta. Sillä onhan se niin, että 88 kunnalla ei
talouden alijäämää pelastettaisi. Kataisen ja Stubbin hallitukset
epäonnistuivat kuntauudistuksen toteuttamisessa. Kuntauudistus tulee nousemaan
seuraavan hallituksen asialistalle.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti