Joko Suomessa usko koulutuksen kaikkea
hyvää tuovaan lupaukseen alkaa
murtua?
Hallitus on epätoivoisesti etsinyt säästöjä. Kaikesta
joudutaan säästämään. Yksi tällainen kohde on koulutus ja hallituksen toisen
asteen koulutusuudistus.Tämä kansakunta, Suomi – nimeltään, on pitänyt
koulutusta kuin kukkaa kämmenellään. Mutta nyt leikataan. Kaikkiaan 260 miljoonan euron
säästötavoitteeseen kuuluu koulutuksen järjestäjäverkoston tiivistäminen.
Koulutuksen kuntayhtymien toivotaan saavan aikaan 69 miljoonan euron säästöt
hallinnosta. Uusien
järjestämislupien ja rahoitusjärjestelmän on määrä tulla voimaan vuoden 2017
alussa. Pieniä oppilaitoksia lopetetaan ja opettajia joutuu työttömäksi.
Opetusalan Ammattijärjestö
OAJ että Kuntaliitto katsovat hallituksen lykkäävän vastuun oppilaitosverkoston
harventamisessa kunnille. Oppositiopuolue keskusta epäilee, että opetusministeri
Krista Kiuru (sd.) pimittää listaa oppilaitosten lakkautuksista. Ministeri Kiuru vakuuttaa, ettei hallitus halua
tai aio lopettaa koulutusyksiköitä. Uskokoon, ken haluaa! Mutta
säästötavoite on niin kova, että jos tämä hallitus ei sitä tee, niin seuraava
tekee.
Järjestäjiä
on nyt liki tuhat. Opetusministeriö katsoo, että hallintoon häviää liikaa
rahaa, joka on tarkoitettu opetukseen. Ministeriön virkamiesten laskelmien
mukaan kustannuksia voisi pienentää rajusti esimerkiksi nykyisin vajaakäytössä
olevien kiinteistöjen karsimisella ja kaluston ja tilojen yhteiskäytöllä. Tässä
ministeriö on enemmän kuin oikeassa.
OAJ:n
arvion mukaan kolmasosa lukioista ja ammatillisen koulutuksen oppilaitoksista
joutuu lopettamaan. Satoja opettajia joutuu työttömäksi. OAJ:lla näyttääkin
olevan ministeriöstä poikkeava näkemys uudistuksen vaikutuksista.
Uudistusta
arvioitaessa näyttää siltä, että ministeriön rooli on korostunut.
Asiantuntijavirastona toimivan Opetushallituksen roolia on jo aiemmin
heikennetty. Uudistuksessa
painotetaan tehokkuutta ja suorituksia. Perusrahoituksen suhde on
heikkenemässä.
Suomalaista
koulutussysteemiä voi varsin aiheellisesti pitää maailman parhaana. Mutta
hallituksen leikkauskirveen jälkeen paras koulusysteemi on muisto vain.
Koulutusta ja erityisesti lukioita verrattaessa on havaittu, että lukioiden välillä ei ole juurikaan eroja.
Kaikkialla oppilaat ovat suurin piirtein yhtä hyviä osaamiseltaan ja
kehittymiseltään. Minä arvelen, että parhaita tuloksia saadaan sellaisessa
koulussa tai koulutusyksikössä, jossa oppilaat ovat tasa-arvoisia opettajien
kanssa ja jossa opettajat onnistuvat innostamaan ja yllyttämään oppilaat tiedon
hankintaan.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti