Ylivelkaantumista ei korjata ottamalla velkaa
jatkuvasti lisään
Riihimäen Osavuosikatsaus II/2014 osoittaa, että toimenpiteet
talouden kääntämiseksi ovat olleet todella vähissä ja se, mitä tähän mennessä
on yritetty, on valunut täysin hukkaan. Tauti on ylivelkaantuminen, johon ei ole
kyetty puuttumaan. Velkaa on 119, 6 miljoonaa euroa(4.052 euroa / asukas.)
Konsernivelat ovat melkein yhtä suuret. Itse asiassa kaupunki on samalla
investointikyvytön. Mutta niin kauan kuin investointeja tehdään, samalla
väistämättömästi velkaannutaan lisää. Velkaantumisen pysäyttäminen on
välttämätöntä ja se on aloitettava investointien vähentämisestä.
Riihimäen tilanne on laajemminkin huolestuttava.
Työttömyysaste on syyskuussa 11,6 ja se on prosentin korkeampi kuin vuosi
sitten. Elinkeinoelämän näkymät ovat todella heikot ja sen takia työttömyyden
huippulukua ei ole vielä saavutettu. Mutta sosiaaliset ongelmat ja kustannukset
kasvavat varmasti.
Toimintamenot kasvavat 2,5 % ja tulot laskevat yhden
prosentin. Toimintamenot tulevat ylittymään 1,4 miljoonaa euroa muutetusta
talousarviosta Toimintakate ylittyy enemmän kuin kaupunginvaltuuston kesäkuussa
hyväksymällä talouden tasapainottamisen toimeenpano- ohjelmalla on saatu aikaan
säästöä. Sosiaali- ja terveyslautakunnan toimintamenot tulevat ylittymään 0,7
miljoonaa euroa. Ylitys johtuu työmarkkinatuen kuntaosuuden,
toimeentulotukimenojen ja terveydenhuollon menojen ylittymisestä.
Riihimäen olisi pitänyt jo edellisellä valtuustokaudella
harjoittaa aktiivista työllisyyspolitiikkaa ja tuloksellisempaa
elinkeinopolitiikkaa. Täällähän jouduttiin todistamaan sitäkin, että kaupungissa
ei saanut edes suunnitella työvoimapolitiikkaa. Kaupunginhallitus lopetti asiaa
varten asetetun toimikunnan työn. Nyt on jo vuosia maksettu työttömyyden
aiheuttamaa kustannuskuormaa. Kymmenen vuotta on vuosittain maksettu yli
miljoona euroa työmarkkinatuen kuntaosuutta, toimeentulotukea yli 3 miljoonaa
vuodessa jne. Mutta näitä joudutaan maksamaan jatkossakin, ellei riittävästi
kiinnitetä huomiota työllisyyspolitiikan toteuttamiseen.
Vuoden 2014 talousarviossa verotulojen on arvioitu kasvavan 4
% viime vuoteen verrattuna. Kasvu johtuu veroprosentin korotuksesta. Kolmatta
vuotta jatkuva taloustaantuma tulee ensi vuonna pudottamaan verotuloja.
Valtionosuudet vähenevät vuoden 2012 tasosta noin 7 miljoonaa euroa vuoteen
2017 mennessä. Näistä tosiasioista seuraa, että menot tulevat olemaan
tulevaisuudessa tuloja suuremmat.
Tämän vuoden tilinpäätöksen pelastaa Hämeen ammatillisen
korkeakoulutuksen kuntayhtymän purkamisen satunnainen tulo 7,8 miljoonaa euroa.
Kaupungin virallinen tilinpäätös tulee olemaan noin 7 miljoonaa euroa
ylijäämäinen. Ilman ammattikoulujärjestelyä tilinpäätös tulisi olemaan 0,6
miljoonaa alijäämäinen. Jatkossa kaupungilla ei ole odotettavissa satunnaista
tuloa, sillä omaisuus on maaomaisuutta lukuun ottamatta myyty.
Kaupungin tunnusluvut mm. kassan kuivuminen, kertovat
vakavasta rahoitusaseman horjumisesta. Se on pakottanut
paniikinomaisiin säästöihin ja taseomaisuuden myyntiponnistuksiin. Näillä
tavoitelluilla säästöillä ei ole onnistunut talouden tasapainottaminen, mutta ei
myöskään rahoitusaseman vakauttaminen. Mm. Allinnan ja Riihisalon mahdolliset
myynnit eivät ole pisaraa suurempia täytteitä uppoavan rahoitusaseman
valtameressä.
Rahoitusaseman kannalta tilanne on todella kehno, niin kehno,
ettei normaalin taloussuunnittelukauden aikana kaupungin velanhoidon ja
rahoitusaseman tasapainoa saada aikaan. On syntymässä tilanne, jossa ns.
syömävelkakierre on edessä.
Nyt tarvittaisiin kahden valtuustokauden erillinen rahoituksen
vakauttamisohjelma. Valtuustoryhmien tulee sitoutua talouden saneeraamiseen,
joka merkitsee puuttumista palvelutasoon ja jolla on vaikutuksia virka- ja
toimihenkilötasoon. Toimenpiteet on tehtävä oikeudenmukaisesti ja
tasapuolisesti.
Onko velkaantumisen pysäyttäminen tai lyhentäminen
mahdollista? Ei se ole ainakaan kovin uskottavaa. Esimerkiksi kuluvan vuoden
verotuloiksi on arvioitu 118 miljoonaa, velkaa on enemmän. Yhden vuoden tulot
on syöty etukäteen. Konsernitalouksien velan siirtyminen kaupungin rahoituksen
varaan on suuri riski. Rahoitusmenojen osuus on “pankinjohtajan otto- oikeutta”
ja johtaa enenevässä määrin palvelu- ja henkilökustannusten leikkaamiseen.
Tasapainotusta ei kerta kaikkiaan voi rakentaa kasvavien tulojen varaan eikä
taseessa ole myytävää. Talouden tasapainon saavuttaminen on aika mahdoton ja
ainakin yhden vuosikymmenen projekti. Lisäksi yli valtuustokausien on mahdoton
rakentaa yhteistä poliittista konsensusta.
Edessä on tarkan euron aika. Nyt ei enää riitä ajelehtiminen
yleisen kehityksen virrassa. . On vakavasti ryhdyttävä suunnittelemaan talouden
tasapainottamista. Tulen kysymään tänään kaupunginvaltuustossa mm.: Mitä
kaupunginhallitus aikoo tehdä talouden tasapainottamiseksi?
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti