Vähän soteratkaisusta
Sote- malli ei ole ongelmaton
Perustuslaillinen ongelma:
Rahoitusvastuu vailla päätösvaltaa rahojen käyttämisestä
on iso
ongelma
Hallituksen on pakko
saada sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus valmiiksi. Hallituksen on saatava
vihdoin jotakin konkreettista näyttöä toiminnastaan. Edessä on eduskuntavaalit
ja kansalaiset kysyvät kaikesta. Valmista
pitäisi tulla. Mallissa on perustuslaillisia ongelmia. Niitä ratkoo eduskunnan
perustuslakivaliokunta. Suuri kysymys on kunnallisen itsehallinnon takaaminen ja
toisaalta kansalaisten oikeudet tasa-arvoisiin palveluihin. Hallintomalli ei poista perustuslaillista ongelmaa. Kuntien
tehtävistä on säädettävä lailla, ja vaatimus koskee myös kuntayhtymiä.
Peruskunnille
jää rahoitusvastuu, mutta varsinkin pienten kuntien vaikutusmahdollisuudet ovat
vähäiset. Kunnat menettävät päätösvallan noin 50 prosentin osuuteen
budjetistaan. Näin merkittävää budjettivallan leikkausta on vaikea sovittaa
yhteen perustuslain takaaman kunnallisen itsehallinnon kanssa.
Rahoitusvastuu vailla päätösvaltaa rahojen käyttämisestä on iso
perustuslaillinen ongelma.
Lakiuudistusta pohtinut työryhmä pääsi vihdoin sopuun
sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotantovastuun siirtämisestä kunnilta
kuntayhtymille. Liikahdus on tärkeä osa toimivan hallinnon
rakentamisessa. Päämalli on, että palvelujen
tuottamisvastuu on enintään 19 kuntayhtymällä.Uudistuksen pääpiirteisiin kuuluu, että viisi
sote-aluetta päättävät kuntayhtymät ja niiden tehtävät. Kuntayhtymiä voi olla
vähemmänkin kuin 19. Nykyisiä sairaanhoitopiirejä on 20. Mahdolliseksi on
joidenkin palveluiden osalta tulossa myös jo kuopatuksi luultu isäntäkuntamalli,
mikäli asianosaiset kunnat näin sopivat. Työryhmän esityksen mukaan tuottamisvastuussa oleva
kuntayhtymä vastaa kaikista palveluista perusterveydenhuollosta
erikoissairaanhoidon palveluihin ja sosiaalipalveluihin. Kuntayhtymien ei
kuitenkaan tarvitse itse tuottaa kaikkia palveluita. Tuottamisalueiden rajojen piirtäminenkään ei ole vielä
valmis. Vastuu palveluiden tuotannosta ja
ulkoa ostamisesta on kuntayhtymillä. Yksityisten terveyspalveluiden tuottajien
rooli ei merkittävästi muutu.
Uudistuksen
merkittävin vääntö on rakentaa toimiva ja tehokas rahoitusmalli.
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti