Riihimäen sosiaaliasiamies: Kuusi muistutusta
Riihimäen sosiaalihuoltoon vuonna 2013
Perustuslain 19 §:n 3 momentin mukaan julkisen vallan on
turvattava jokaiselle riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Lisäksi
perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan on huolehdittava ja turvattava
perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen. Valtion ja kuntien jatkuvien
säästötoimien seurauksena on syytä olla yhä enemmän huolissaan siitä, miten
asiakkaiden oikeudet toteutuvat kunnissa. Säästöt ja työkiireet syövät
palvelujen laatua. Kantelut ja valitukset ovat lisääntyneet. Se kielii ongelmia
asiakkaiden oikeuksien toteutumisessa.
Asiakkaan oikeutta hyvään palveluun säätää asiakaspalvelulaki.
Tarkoituksena on edistää asiakaslähtöisyyttä, asiakassuhteen
luottamuksellisuutta ja asiakkaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun
sosiaalihuollossa. (Sosiaalihuollon asiakaslaki 812/ 2000) Jokaisen kunnan on
nimettävä sosiaaliasiamies, jonka tehtävänä on
- neuvoa asiakkaita asiakaslain soveltamiseen liittyvissä
asioissa
- avustaa muistutuksen tekemisessä
- tiedottaa asiakkaan oikeuksista
- toimia muutenkin asiakkaan oikeuksien
toteuttamiseksi
- antaa selvitys kunnanhallitukselle asiakkaan aseman
kehittymisestä kunnassa.
Riihimäki ostaa sosiaaliasiamiespalvelut Pikassos OY:ltä.
Sosiaaliasiamiehenä on toiminut Satu Loppo. Sosiaaliasiamiehen selvitys on
tänään Riihimäen valtuustossa.
Riihimäellä sosiaaliasiamieheen oli vuonna 2013 77
yhteydenottoa. Tyytymättömyys on kohdistunut toimeentulotukeen, hakemusten
käsittelyyn, myöhässä pyydettyjä selvityksiä, epätarkkuuksia laskelmissa ja
tulojen ja varojen huomioimisessa. Lastensuojelussa on ollut kysymys
huostaanoton purkumahdollisuuden käsittelystä, perusteettomiksi koetuista
yhteydenpidon rajoituksista ja salassa pidettävien tietojen luovuttamisesta
sivullisille. Vammaispalveluissa yhteydenotot koskivat mm.
palveluasumispäätöstä. Vanhustenhuollossa tyytymättömyys kohdistui hoivan
toteuttamiseen laitoshoidossa. Mielenterveyskuntoutujien osalta yhteydenotot
kohdistuivat ostopalveluyksikköön ja siellä noudatettuihin
toimintamalleihin.
Muistutuksia tehtiin yksi toimeentulotukeen, kaksi
lastensuojeluun, yksi vanhustenhuoltoon ja kaksi vammaispalveluun. Muistutus on
vapaamuotoinen asiakkaan saamastaan palvelusta ja kohtelusta tekemä muistutus
sosiaalihuollon vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle. Muistutukseen
on annettava vastaus viivytyksettä kuukauden kuluessa. Muistutukseen annetusta
vastauksesta ei saa hakea muutosta valittamalla.
Etelä- Suomen aluehallintovirasto ratkaisi vuonna 2013 321
sosiaalihuollon kantelua. Vuoden aikana tuli vireille 372 asiaa. Kanteluja
tehtiin noin 70 enemmän kuin vuonna 2012. Aluehallintovirasto ryhtyi
toimenpiteisiin 168 tapauksessa. Toimenpiteet olivat huomautus (10 %) , huomion
kiinnittäminen (26 %) ja käsityksen ilmaiseminen (11%). Valvontaratkaisuissa
keinoina olivat lisäksi valvonnan jatkaminen sekä määräys puutteen
korjaamiseksi.
Sosiaaliasiamiehen selvityksessä minua miellytti erityisesti
tinkimätön asiakkaan oikeuksista huolehtiminen. Sosiaaliasiamies moittii sitä,
että kaikista kunnista ei kerrottu muistutusten määrää tai vastattu
muistutuksiin tai ei tulkita asiakkaan palautetta muistutukseksi. Erikoistahan
se kieltämättä on, että asiakkaan sähköpostiviesteihin ei vastata. Hyvään
hallintoon kuuluu, että viranhaltijan henkilökohtaiseen sähköpostiosoitteeseen
saapunut viesti kuitataan vastaanotetuksi ja siihen vastataan asian vaatimalla
tavalla. Sosiaaliasiamiehen mukaan osa sopimuskunnista on kieltänyt , ettei
asiakkaiden sähköpostiviesteihin vastata salassapitosyistä. Sosiaaliasiamiehen
mukaan sähköpostiviesteihin tulee reagoida esimerkiksi kertomalla, että viesti
on tullut perille ja että tiedusteluun vastataan salassapitosyistä kirjeellä tai
puhelimella.
Sosiaaliasiamies huomauttaa, että muistutuksiin vastaamisissa
on edelleen puutteita. Asiakkaan kirjallista tai suullista palautetta ei
tulkita muistutukseksi. Sosiaaliasiamies katsoo, että asiakkaan vapaamuotoinen
tyytymättömyyttä ilmaiseva kirjelmä tai tyytymättömyyttä ilmaiseva sähköposti
tulkitaan asiakaslaissa tarkoitetuksi muistutukseksi, johon on saatava johtavan
viranhaltijan tai yksikön esimiehen perusteltu vastaus.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti