Avoin kirje Oikeuskanslerille, eduskunnan
oikeusasiamiehelle ja
perustuslakivaliokunnan puheenjohtajalle
VINHA ON SIPILÄN HALLITUKSEN RIENTO - täyttääkö se laillisuuden
vaatimukset?
perustuslakivaliokunnan puheenjohtajalle
PERUSTUSLAKI ON KANSALAISTEN DEMOKRAATTISEN OSALLISTUMISEN JA MAAN
HALLINNON PERUSKIVI.
Suomen hyvä hallintokultuuri on perustunut virkatoimissa lain
kunnioittamiseen ja noudattamisen valvontaan
Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallitus on hurmahenkisesti lähtenyt
toteuttamaan maakunta- ja sote -uudistusta.Maakuntavaaleja pidetään
itsestään selvyytenä. Kunnallisvaalit ovat saaneet siksi siirtyä
sopivampaan ajankohtaan. Äänioikeudesta vaaleissa on säädetty
perustuslaissa, mutta asianomaista pykälää ei ole maakuntavaaleja varten
avattu. On syntynyt vakava epäilys, onko tällaiset sunnitelmat ja toteutus
muissakaan suhteissa perustuslainmukaisia.
Ministerin valassa sitoudutaan pyhästi siihen, että noudatetaan
kaikissa toimissa perustuslakia. Jos poliittiset hankkeet vaatisivat
perustuslaista irrottautumista, on ensin muutettava perustuslakia.
Mitään tällaista ei hallitus ole esittänyt uudistumisajatustensa
toteuttamiseksi.
Sen sijaan maakunta- ja sotehallintoa ideoidaan ja lakiluonnosten
mukaisina kototeutetaan. Epäilyt hankkeen perustuslainmukaisuudesta ei
tunnu hallitusta eikä virkakuntaa liikuttavan. Ihmetystä on
herättänyt, miksi lakiperusteisessa hallinnossa on ympäri maata ryhdytty
toimiin maakuntahallinnon ja sote -uudistuksen valmistelemiseksi. Missä
säännöksessä ja kuka on antanut toimeenpanoon mandaatin?
Suurin joukoin virkamiehet käyttävät työaikaansa ja verovaroja pelkän
hallituksen ideoinnin ja alivaltiosihteeri Pöystin kehotusten varassa.
Yhtäkään uudistuspaketin lainsäädännön edellyttämistä laeista
ei ole vielä eduskunnassa.Silti toimitaan kuin lainsäädäntö olisi valmis!
Onko tämä sitä trumpilaisuutta, joka on pesiytymässä meidänkin
bisneshallituksen visioina julkiseen toimintaan?
Huolestuttavaa on, että
legaliteetti -periaate on unohdettu. Tähän asti se on ollut demokrattisen
hallintotavan ja kansalaisten vaaleihin perustuvan osallistumisen
rikkumaton suoja.
Oikeuskansleri on aivan syystä kiinnittänyt huomiota lainvalmistelussa
perustuslain vaatimusten huolettomaan selvittämiseen.
Maakunta- ja sote -uudistuksen suunnitelmat poikkeavat perinteisestä
lainvalmistelusta ja antavat vakavan aiheen epäillä arveluttavan
hallintokulttuurin pesiytymistä hallintoomme.Hankkeessa voi epäillä perustuslain
säädösten huomiotta jättämistä jo esillä olleiden lakiluonnosten perusteella
Laajat virkatoimet eri tasoilla hallinnossa edustavat poikkeuksellista
hallintokulttuuria. Niiden lainmukaisuus perustuslain taustaa vasten
näyttää hyvin kyseenalaiselta.
Kiinnitän huomiota seuraaviin säädöksiin! Niitä tutkimalla voi epäillä
luottamushenkilöiden, virkamiesten ja ministerien virkatoimien
piittaamattomuutta seraavista säädöksistä:Perustuslaki 2§, Kansanvaltaisuus ja
oikeusvaltioperiaate, 118 § Vastuu virkatoimista, 124 §, Hallintotehtävän antaminen
muulle kuin viranomaiselle sekä 116§, Ministerisyytteen nostamisen edellytykset.
Virinneeseen perustuslailliseen keskusteluun voisi tämänkin pohdinnan
liittää. Julkista arviointia pitäisi käydä ainakin perustuslakivaliokunnan ja
lainvalvojien piirissä. "Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin.
Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia."
NIIN PERUSTUSLAISSA KIRJOITETAAN!
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti