Riihimäellä ei oikeuden päätöksiä kunnioiteta ja
kumarreta
Valitin Riihimäen vuoden 2012 tilinpäätöksestä.
Hämeenlinnan hallinto- oikeus kumosi tilinpäätöksen 2012. Oikeuden mukaan
tilinpäätös ei antanut oikeata kuvaa kaupungin taloudesta ja tilasta. Virhe oli
poistosuunnitelmassa, jossa poistoaikoja pidentämällä poistoja oli vuosi
vuodelta vähennetty, niin ettei tilinpäätös antanut oikeita ja riittäviä
tietoja.
Kumotun tilinpäätöksen takia kaupungin piti korjata
tilinpäätös, mutta sitä ei korjattu. Nyt kun tammikuussa hyväksyttiin vuoden
2012 tilinpäätös, se oli tismalleen sama kuin hallinto- oikeuden kertalleen
kaatama tilinpäätös. Luvut olivat täysin samoja ja liitetiedoissakaan ei ollut
olennaisia eroja.
Esitin tammikuun valtuustossa, että asia
palautettaisiin uudestaan valmisteluun ja siinä muutettaisiin poistosuunnitelmaa
kirjanpitolautakunnan suositusten mukaiseksi. Ehdotusta ei kannatettu.
Kaupunginhallitus oli jo elokuussa päättänyt, ettei poistosuunnitelmaa
tarkisteta ja muuteta. Kaupunginvaltuusto päätti samalla tavalla, se hyväksyi
tilinpäätöksen sellaisenaan kaikkine karvoineen ja
vikoineen.
Hämeenlinnan hallinto- oikeus kumosi 19.2.2015 Riihimäen
kaupunginvaltuuston päätöksen vuoden 2012 tilinpäätöksen
hyväksymisestä.
Hallinto- oikeus totesi, että poistosuunnitelman käyttäminen
tilinpäätöksessä on merkinnyt poistojen määrän alenemista ja johtanut
keskimääräisten suunnitelman mukaisten poistojen ja poistoalaisten
investointien merkittävään erotukseen. Nämä yhdessä aiheuttavat sen, että
tilinpäätös ei anna oikeita ja riittäviä tietoja kaupungin taloudellisesta
asemasta kuntalain tarkoittamalla tavalla. Valtuuston päätös tilinpäätöksen
hyväksymisestä oli kuntalain vastainen.
Hallinto- oikeus nimesi myös ne
seikat, joiden perusteella poistosuunnitelma on johtanut siihen, että
tilinpäätös ei anna oikeita ja riittäviä tietoja kunnan toiminnasta. Nämä seikat
olivat poistoaikojen pidentyminen, poistomenetelmän muutos ja analyysin
painottuminen tekniseen käyttöikään. Nämä seikat johtivat myös siihen, että
keskimääräisten suunnitelman mukaisten poistojen ja investointien
omahankintamenojen erotus on ollut merkittävä. Se oli vuoden 2012
tilinpäätöksessä peräti 47 prosenttia. Eron syytä ja poistosuunnitelman
tarkistamistarvetta ei ollut selvitetty liitetiedoissa.
Oikeuden näin
selvien perusteluiden sanomasta huolimatta Riihimäellä virkamiehet ja
luottamushenkilöt pullikoivat oikeuden päätöksiä vastaan. Tähän toimintaan
osallistuvat kaupunginjohtaja, kaupunginhallitus, tarkastuslautakunta ja
tilintarkastaja. Oikeuskäytäntö on riidaton. Kunnan on kunnioitettava oikeuden
päätöksiä.
Edellä olevasta seuraa, että joku kaupunkilainen tulee
valittamaan ao. tilinpäätöksestä Hämeenlinnan hallinto- oikeuteen. Riihimäen
kaupungin tilinpäätös 2012 kumotaan. Ja Riihimäellä on valitettu myös vuoden
2014 tilinpäätöksestä. Valitusperusteet ovat paljolti samat kuin 2012
tilinpäätöksestä. Silloin on jo melkoiset perusteet vaatia tutkintaa
kaupunginjohtajan, kaupunginhallituksen, tarkastuslautakunnan ja
tilintarkastajan virkatoimista. Kaiken edellä olevan perusteella minä kysyn,
onko tässä mitään järkeä osallistua tällaiseen kunnallispolitiikkaan, jossa
luottamushenkilöt siunaavat täysin kaiken virkamiesten tekemän sotkun. Ja
lopputulema siitä on, että joutuvat siitä vielä mahdollisesti edesvastuuseen ja
maineen menettämiseen.
Tällä kirjoittamisella tähtään vain yhteen asiaan.
Tällaisilla luottamushenkilöillä, joita virkamiehet vievät vuodesta toiseen kuin
kuoriämpäriä, luottamushenkilöt eivät ansaitse kaupunkilaisten luottamusta.
Riihimäellä tämä koskee kaikkia puolueita ja kaikkia luottamushenkilöitä. Kun
luottamus on menetetty, sitä ei helposti saa takaisin! Tämä kirjoitus on taas
kerran hätähuuto paikallispolitiikan puolesta. Mielestäni tarvitaan kriittisiä
puheenvuoroja ja keskustelua - se on enemmän politiikkaa!
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti