KUKA SUORITTAISI RIIHIMÄEN KAUPUNKIIN
ERITYISTILINTARKASTUKSEN JA TEKISI LAILLISUUSTARKASTUKSEN?
Kauppalehden pääkirjoitustoimittaja Kyösti Jurvelin
kirjoitti 22.12.2015 kolumnissaan Kittilästä kuuluu kummia (liittyen Levin
hissiyhtiön sotkuihin) seuraavasti:
”Suomen Kuvalehti on seurannut Kittilän tapausta tarkasti.
Juttujen perusteella syntyy se käsitys, että Kittilän kuntapäättäjät ovat
huseeranneet täysin omin päin, lain hengestä tai kirjaimesta
välittämättä.
Kunnallisen päätöksenteon vahvan suojan myötä ulkopuolisilla
ei ole keinoja puuttua kunnan päätöksentekoon. Professori Pekka Viljanen on
perännyt valtiolle puuttumiskeinoja – jonkinlaista Lex Kittilää – tilanteessa,
jossa kunnan päätöksenteko on ajautunut syvään kriisiin.
Kittilä on esimerkki siitä, kun kunnan tekemän bisnekset
yhtyvät vahvaan yksityiseen elinkeinotoimintaan. Jos päätösprosessit ja
-periaatteet ovat epäselviä, jälki on rumaa."
Kansalaisten valvonta- ja puuttumiskeinot ovat heikot.
Huolimatta siitä, että kuntalakia on juuri tarkistettu, laki ei osoita
järeitä keinoja puuttua kriisiin ajelehtivan kunnan tilanteeseen.
Päätoimittaja ja professori ovat ajatuksineen oikeassa.
Kunnallishallinto on suljettu. Kuntalain mahdollistamat kansalaisten
puuttumiskeinot ovat rajalliset.
Riihimäen kaupunki on varoittava esimerkki. Riihimäen kaupunki tarvitsisi oman erityistilintarkastuksen ja
laillisuustarkastuksen! Kaupunki tarvitsisi ihan oman LeX Riihimäen.
Onhan erikoista ja peräti kummallista, että Hämeenlinnan
Hallinto- oikeus ja Korkein Hallinto- oikeus ovat kumonneet Riihimäen vuoden
2009 tilinpäätöksen ja Hämeenlinnan hallinto- oikeus on kumonnut vuoden 2012
tilinpäätöksen. Ja koska on valitettu myös vuoden 2014 tilinpäätöksestä, niin
Riihimäen kaupungin kaikki tilinpäätökset 2010 - luvulta ovat avoinna eivätkä
ole lainvoimaisia, ennen kuin niitä koskevat valitukset on käsitelty loppuun.
Riihimäen kaupungin vuoden 2012 tilinpäätöksen korjaaminen on
käynnissä ja näyttää siltä, että kaupunginhallitus ja tarkastuslautakunta eivät
suostuneet oikaisemaan tilinpäätöstä. Hallinto- oikeuden päätökseen ja sen
perusteluihin liittyen Riihimäen kaupungin olisi pitänyt korjata
poistosuunnitelmaansa. Sitä ei suostuta korjaamaan.
Tilanne on ennen kuulumaton ja kertoo siitä, että Riihimäen
kaupungin virkamiehet ja luottamushenkilöt eivät osaa tehdä laillisia
tilinpäätöksiä. Vai onko kyseessä tahallinen ja tarkoituksellinen teko? Tällä
erää on epäiltävissä, että virkamiehet sekä kaupunginhallitus ja
tarkastuslautakunta syyllistyvät virkavelvollisuutensa laiminlyöntiin,
huolimattomuuteen ja moitittavaan menettelyyn virkatoiminnassa. Tosiasia on,
että hallinnon lainalaisuudesta seuraa, että oikeuden päätöksiä on
noudatettava.
Tilintarkastuksenkin puolueettomuus on prosessin kestäessä
nuhraantunut ja tilintarkastuksen riippumattomuus vaarantunut. Sen takia
välttämätöntä olisi ollut erityistilintarkastuksen suorittaminen.
Kenen tehtävä olisi puuttua Riihimäen kaupungin
toimintaan?
Kuntalaisilla on käytössä yleiset oikeusturvakeinot valitus
ja kantelu.
Aluehallintovirasto voi kantelun johdosta tutkia, onko kunta
toiminut voimassa olevien lakien mukaan.
Yleisellä syyttäjällä on virkavelvollisuus virkansa puolesta
tutkia ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin.
Yleiset oikeusvalvojat Valtioneuvoston oikeuskansleri ja
Eduskunnan oikeusasiamies ryhtyvät toimenpiteisiin, kun joku kansalainen
kantelee heille tapahtuneesta.
Kuntalaissa on säännökset siitä, että kriteerien täyttyessä
lähinnä taloudellisista syistä voidaan panna selvittelyprosessi liikkeelle,
mutta tarkasti laissa säännellyin ehdoin ja muodoin.ks. Kuntalaki 210/2015 §
118
Kunnan ja valtion tulee yhdessä selvittää kunnan
mahdollisuudet turvata asukkailleen lainsäädännössä edellytetyt palvelut sekä
ryhtyä toimenpiteisiin palvelujen edellytysten turvaamiseksi, jos vähintään
toinen 2 ja 3 momentissa tarkoitetuista erityisen vaikeassa taloudellisessa
asemassa olevan kunnan arviointimenettelyn edellytyksistä täyttyy.
Arviointimenettely voidaan käynnistää, jos kunta ei ole
kattanut kunnan taseeseen kertynyttä alijäämää 110 §:n 3 momentissa säädetyssä
määräajassa.
Arviointimenettely voidaan lisäksi käynnistää, jos asukasta
kohden laskettu kertynyt alijäämä on kuntakonsernin viimeisessä tilinpäätöksessä
vähintään 1 000 euroa ja sitä edeltäneessä tilinpäätöksessä vähintään 500 euroa,
tai kunnan rahoituksen riittävyyttä tai vakavaraisuutta kuvaavat kunnan ja
kuntakonsernin talouden tunnusluvut ovat kahtena vuonna peräkkäin täyttäneet
seuraavat raja-arvot:
1) kuntakonsernin vuosikate on ilman kunnan peruspalvelujen
valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) 30 §:n mukaan myönnettyä
harkinnanvaraisen valtionosuuden korotusta negatiivinen;
2) kunnan tuloveroprosentti on vähintään 1,0 prosenttiyksikköä
korkeampi kuin kaikkien kuntien painotettu keskimääräinen
tuloveroveroprosentti;
3) asukasta kohden laskettu kuntakonsernin lainamäärä ylittää
kaikkien kuntakonsernien keskimääräisen lainamäärän vähintään 50
prosentilla;
4) kuntakonsernin suhteellinen velkaantuminen on vähintään 50
prosenttia.
Edellä 3 momentissa tarkoitettujen tunnuslukujen raja-arvot
lasketaan vuosittain Tilastokeskuksen ylläpitämistä konsernitilinpäätösten
tiedoista. Tunnuslukujen laskentaperusteina käytetään Tilastokeskuksen käyttämiä
laskentaperusteita ja kunnan vahvistamaa tuloveroprosenttia.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun selvityksen tekee
arviointiryhmä, jonka jäsenistä yhden nimeää valtiovarainministeriö ja yhden
kunta. Valtiovarainministeriö nimeää kuntaa kuultuaan ryhmän puheenjohtajaksi
kunnasta ja ministeriöstä riippumattoman henkilön. Ryhmä tekee ehdotuksen kunnan
asukkaiden palvelujen turvaamiseksi tarvittavista toimenpiteistä.
Valtuuston on käsiteltävä ryhmän toimenpide-ehdotukset ja
saatettava niitä koskeva päätös valtiovarainministeriön tietoon mahdollisia
jatkotoimenpiteitä varten. Valtiovarainministeriö tekee ryhmän
toimenpide-ehdotusten ja valtuuston päätösten perusteella ratkaisun
kuntarakennelaissa tarkoitetun erityisen selvityksen tarpeellisuudesta kuntajaon
muuttamiseksi.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti