HERROILLE JA HULLUILLE EI PITÄISI NÄYTTÄÄ KESKENERÄISTÄ
TYÖTÄ
Pääministeri Juha Sipilän hallitus on kovalla kiireellä toteuttamassa soteuudistuksen maakuntapohjaisena. Lausuntoa pyydetään pika-aikataululla kunnilta. Mutta ihmeellistä ja peräti kummallista on, että hanke on monella tapaa keskeneräinen. Mitä järkeä on pyytää lausuntoa asioista, jotka ovat vielä pahasti levällään? Hallituksen sotelinjaus ei ole laki. Se joutuu vielä sitä ennen monesta syystä poliittisen harkinnan kohteeksi. Ensinnäkin maakuntajako ja alueellisen valtuuston vaalit tarvitsevat takeet perustuslakiin. Isehallintoalueen muodostaminen tarvitsee poliittisen kannatuksen, joka perustuslaillisella eduskunnan enemmistöllä muuttaa kahden portaan julkisen vallan päätöksentekojärjestelmän kolmiportaiseksi.
Hallitus on unohtanut vanhan sananlaskun.
Selvityshenkilö Lauri Tarasti luovuttaa ehdotuksensa kuntaministeri Anu
Vehviläiselle vasta 22.1. Silti kuntia pyydetään ottamaan uudistukseen kantaa;
minkä maakunnan pohjalta muodostettavaan itsehallintoalueeseen kunta
perustellusti katsoo kuuluvansa. Lausuntopyyntö on kohdennettu valtuustoille.
Hallitus on jo sopinut itsehallintoalueiden määräksi 18 ja sote-palvelut
puolestaan järjestettäväksi 15 alueen puitteissa. Ministeri Vehviäinen ei näytä
siitä tinkivän virinneistä toiveista huolimatta. Itsehallintoalueet muodostetaan
maakuntajaon pohjalta. Ne vastaavat tulevaisuudessa sosiaali- ja
terveyspalvelujen järjestämisestä lain ja sen nojalla tehdyn valtioneuvoston
järjestämispäätöksen mukaisesti ja lisäksi niille siirretään ministeriöistä
valtion tehtäviä. Monitoimialainen viranomainen/itsehallintoalue on vielä
hahmoton möhkäle. Pelko hallintokaaoksen syntymisestä ei ole ihan aiheeton.
Kuntien maakuntaliitto -vetoisella
valmistelulla on tavoitteena Kanta- Hämeen pienmaakunnan ja oman
keskussairaalan säilyttäminen, mutta tietämättä, millaiseksi itsehallintoalueen
tehtävät ja toimivalta muutoin ovat lopulta muodostumassa. Lausuntoa pyydetään
tammikuun loppuun mennessä ja ennenkuin kaikki ainekset vakavasti otettavalle
lausunnolle ovat koossa. Tuuleen kylvettyä on, minkä puolesta kansalaiset
tulisivat äänestämään ja millä aluejaolla ottamaan asiainhoito kontalleen?
Ministeriöiden esityksissä tehtävien siirtämisessä uuteen portaaseen ei ole itsehallinnollista luonnetta. Tulevia tehtäviä hoidettaisiin niin kuin ennenkin, tiukasti ministeriöiden ohjauksessa ja valvonnassa. Jo nyt näyttää siltä, että sanalla "itsehallintoalue" ei ole sisältöä, se on pikemminkin asianajollinen porkkana, jolla vietellään kansalaisia ottamaan uutta verotus- ja hallintotaakaa kunnan hallinnon lisäksi. Hallitus ei pelaa reilua peliä! Jos, niin uuden hallinnon perustuslaillisista takeista ja rahoituksesta olisi jo nyt tieto kansalaiskeskustelun virittämiseksi. Ilman tätä, kuntien ym. tahojen lausunnot polkevat suota!
Itsehallintoalueiden toimivalta, onko niillä yleistoimivaltaa ja mikä on suhde kuntien itsehallintoon ovat avoimia kysymyksiä. Maassa on useita alueita, joille nykyinen maakuntajako ei sovi edes sote-näkökulmasta ja kunnilla on pyrkimyksiä vaihtaa aluetta. Viimeksi julkisuudessa esille tuli pääkaupunkiseudun kuntien hanke jakaa Uusimaa kahdeksi itsehallintoalueeksi. Lisäksi siellä on ns. kuumakunnilla malli kahteen sotealueeseen maakunnassa.
Tästä näkökulmasta Riihimäen seudun asukkaiden
etu vaatisi katsomaan, mitä eteläisellä alueella tapahtuu ja miksi sen
itsehallintoalueet ovat muodostumassa. Lausunto on vähintäänkin ennenenaikainen.
Riihimäkeläisten etu ei voi olla sama kuin hämeenlinnalaisten etu. Pitäisi kysyä
kaupunkilaisilta,vastaako uusi hallintoporras ja millä aluejaolla heidän etujaa
niiin, että heillä olisi todellista intresssiä äänestää . Järkeviä edellytyksiä
kannanottoon ei ole vielä olemassa. Itsehallintoalue -hankkeessa on kysymys
valtiosääntöisen kansanvallan historiallinen muutos. Pelkkä kuntien lausunto
kansalaisia kuulematta ja kansalaismielipidettä selvittämättä ei kuulu oikeus-
ja sivistysvaltion tapaan murtaa kaksiin vaaleihin perustuva julkisen vallan
rakenne.
Kaupungin velvollisuttena lausunnon valmistelussa olisi ollut järjestää ainakin jonkunlainen kansalaismielipiteen mittaus. Kannattaa muistaa, että kunta on asukkaiden perustuslaillista itsehallintoa. Sitä se olisi myös itsehallintoalueella, josta syntyisi kansalaisille uutta rasitusta ja taakkaa rakennettinpa maakuntaitsehallinnon tulopuoli veroista tai valtion tulonsiirroista. Kansalaiset ovat mitä suurimmassa määrin tämän hallintomyllerryksen asianosaisia ja viime kädessä maksajia. Hyvä poliittinen kuntakulttuuri vaatii vähintäänkin kaupunkilaisten kuulemista.
Sote- laiva ole vielä pitkään aikaan satamassa. Vakavasti otettavan lausunnon antaminen on tästä syystä ennenaikainen toimenpide. Mutta jos lausuntoa kuitenkin annetaan, Riihimäen on valittava suunnaksi Uusimaa. Lisäksi perustuslakinäkökulma pitää lausunnossa nostaa vahvasti esiin, jos halutaan olla asukkaiden perustuslaillisten oikeuksien asialla.
Kaupungin velvollisuttena lausunnon valmistelussa olisi ollut järjestää ainakin jonkunlainen kansalaismielipiteen mittaus. Kannattaa muistaa, että kunta on asukkaiden perustuslaillista itsehallintoa. Sitä se olisi myös itsehallintoalueella, josta syntyisi kansalaisille uutta rasitusta ja taakkaa rakennettinpa maakuntaitsehallinnon tulopuoli veroista tai valtion tulonsiirroista. Kansalaiset ovat mitä suurimmassa määrin tämän hallintomyllerryksen asianosaisia ja viime kädessä maksajia. Hyvä poliittinen kuntakulttuuri vaatii vähintäänkin kaupunkilaisten kuulemista.
Sote- laiva ole vielä pitkään aikaan satamassa. Vakavasti otettavan lausunnon antaminen on tästä syystä ennenaikainen toimenpide. Mutta jos lausuntoa kuitenkin annetaan, Riihimäen on valittava suunnaksi Uusimaa. Lisäksi perustuslakinäkökulma pitää lausunnossa nostaa vahvasti esiin, jos halutaan olla asukkaiden perustuslaillisten oikeuksien asialla.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti