Riihimäki ajautumassa taloudelliseen ja poliittiseen
kriisiin
Riihimäen kuten monen muunkin kaupungin kehitystä’ kuvaa yksi
sana - ajelehtiminen. Riihimäki ajelehtii kuin lastu Vantaanjoessa eikä kykene
suuntaamaan kehitystään. Tilanne on seurausta poliittisen keskustelun ja
vaihtoehtojen puutteesta. Kaupungin asialistan määrää virkamiehet.
Luottamushenkilöitä viedään kaupungin hallinnossa kuin kuoriämpäreitä. Kaupungin
kehitys on kriisiytynyt samanaikaisesti poliittisesti ja taloudellisesti.
Kuitenkin niin, että poliittinen kriisi on jo edeltänyt taloudellista
kriisiä.
Kriisi ilmenee seuraavasti:
1. Talous on ylivelkaantunut. Kaupunki on investointikyvytön
ja kaupungin kassa on tyhjä. Riihimäki lähenee kriisikuntakriteerejä.
Kaupunki ei kykene lopettamaan velkaantumistaan. Kaksi valtuustokautta on
kikkailtu taseen ylijäämällä, temppuina alipoistot, emon ja tytäryhteisöjen
oikeustoimet, kuntayhtymien muuttaminen osakeyhtiöiksi.
2. Kaupunki ei ole kyennyt ratkaisemaan kehityksensä’
suuntaamista. Kaupunki ei ole kyennyt kuntaliitokseen Hyvinkään kanssa, vaan
kieriskelee naapurikuntiensa kanssa eikä se tule yhtään parantamaan
taloudellista asemaa ja selviytymistä. Naapurikunnat Hausjärvi ja Loppi ovat
tulevaisuudessa lähes yhtä suurissa taloudellisissa vaikeuksissa.
3. Kaupunki ei ole kyennyt oman etunsa kirkastamiseen
ajankohtaisessa soteratkaisussa. Kaupunki toteuttaa Hämeenlinnan tahtoa.
Ratkaisusta seuraa kriisiytyvät terveydenhuollon ja sairaanhoidon palvelut.
Vieressä olisi ollut Hussin laadukkaat ja kehittyvät palvelut, mutta ne on
torjuttu lyhytnäköisesti ja totaalisesti.
4. Yleiskaava on kaupungin kehittämisen yksi perusasiakirja.
Yleiskaava on vanhentunut ja uusi on työn alla, mutta siihen ei ole riittävästi
panostettu. Yleiskaavatyöstä huolimatta samanaikaisesti koko ajan tehdään pieniä
ja rajoitettuja asemakaavoja ja jopa osayleiskaavoja, joilla itse asiassa
suunnataan yleiskaavaa. Tilanne kertoo, että kaavasuunnittelu on pahasti
kriisissä.
Riihimäki on rakenteeltaan hyvin tiivis.
Yleiskaavan puutteen ja vanhentumisen seurauksena kaupunki
lähti suunnittelemattomasti hajauttamaan rakennettaan. Kaupunki teki Kalmuun
osayleiskaavan, jossa alueelle ollaan sijoittamassa 4000 asukasta. Alue on
korpea ja peltomaisemaa ja irrallaan noin 5 kilometriä kaupungin keskustasta.
Alueella ei ole mitään palveluja eikä joukkoliikennettä. Teiden ja katujen
rakentaminen maksaisi yksin noin 25 miljoonaa, palvelut päälle. Suunnitelma on
vailla järkeä. Kaupungilla ei ole realistisesti varaa tähän
hankkeeseen.
Kaupungilla ei ole myöskään sellaista vetovoimaa, että
alueelle olisi asukkaiden ryntäystä, joka pakottaisi näin suuriin
investointeihin.
Kalmu- hankkeen mittakaavaa kuvaa, että kaupungin kasvu on
ollut noin 1000 henkeä vuosikymmen, 1970- luvulla 2400 ja 2000- luvulla 2800.
Taloudellisia edellytyksiä alueen avaamiselle rakentamiseen ei ole.
Kalmu- rakentamisen vaihtoehdoksi onkin nousemassa
yleiskaavatyössä puolustusvoimilta vapautuva varuskunta- alue. Alue liittyisi
luontaisesti kaupunkirakenteeseen ja palveluihin eikä sen hyödyntäminen tulisi
maksamaan maltaita. Toivon, että järki voittaa.
5. Taloudellisen kriisin ja kaupungin hallitsemattoman
talouden hoidon seurauksena peruspalvelut ovat kriisiytymässä. Palvelut
tarvitsisivat rahaa. Talouden tasapainottamisen vaatimus pakottaa etsimään
säästöjä, tehostamaan johtamista ja palvelutuotantoa sekä etsimään sellaisia
rakenteellisia uudistuksia, joilla saadaan todellisia säästöjä.
6. Johtajuuskriisi on mitä ilmeisin. Nykyinen kaupunginjohtaja
on eläkeiässä ja raunioittanut kaupungin talouden. Kaupunki tarvitsisi
saneerausjohtajaa, mutta poliittinen johto ei kykene ongelman ratkaisuun.
Lista osoittaa VASTUSTAMATTOMASTI, että kriisi on syvä ja
samanaikaisesti monialainen. Sen hallinta edellyttää paikallisen poliittisen
tahdon muodostamista. Riihimäen kaupunginjohto yhdessä tahdottomien
luottamushenkilöiden ja poliittisten puolueiden kanssa on ajanut kaupungin
kriisiin. Kriisin ratkaisu edellyttää enemmän politiikkaa, politiikan
kirkastamista ja luovuutta. Sanalla sanoen nyt tarvittaisiin perusteellista
uudelleenarviointia.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti