Riihimäellä luontoarvot sivuutetaan kaavoituksen ja
asuntotuotannon nimissä
Riihimäen kaupunginvaltuusto kokoontuu maanantaina
(27.4.2015) päättämään asemakaavahankkeista, joita perustellaan
kaupunkirakenteen tiivistämisen ja asuntotuotannon nimissä. Kaupungin virkamiesbyrokraateilta
on taas kerran jäänyt levy päälle, joka on tuonut sokeuden huomata, että
toimenpiteitä luontoon ei voida perustella yleisellä edulla. Sellainen perustelu
jää aivopieruksi eikä edusta kokonaisvaltaista, rationaalista ajattelua.
Yleiseen etuun kuuluvaksi luetaan jo tänään myös luonto- ja viherarvojen
huomioon ottaminen. Lisäksi kaupunginvaltuusto Riihimäellä on hyväksynyt
ympäristöstrategian, joka edellyttää metsäluonnon ja ympäristön arvojen
ottamista huomioon.
Tienhaaran Y- tontti, sopimus tontin varaamisesta Riihimäen
Kotikulma Oy:lle Uramosta ja Linja- autoaseman asemakaavan muutos ja tonttijaon
muutos kertovat yksityiskohtaisesti sokeasta tunkeutumisesta luontoon,
luontoarvojen sivuuttamisesta sekä ympäristön unohtamisesta. Linja- autoaseman
asemakaavan muutos koskee rakennusperinnön ja – ympäristön kunnioituksen
puutetta. Myös Sako OY:n asemakaavan ja tonttijaon muutos laajenee
viheralueelle.
Näillä ja monilla muilla asemakaavahankkeilla ja niiden
kiirehtimisellä pyrittänee estämään ja vaikeuttamaan yleiskaavan toteuttamista.
Linja- autoaseman ja Tienhaaran asemakaavan muutos tulee palauttaa takaisin
valmisteluun ja ratkaista yleiskaavan yhteydessä.
Kaavasuunnittelun ideologia kaupunkirakenteen tiivistämisestä
on perusteltu taloudellisilla syillä. Mutta se unohtaa ihmisen tarpeet. Ihminen
on otettava huomioon kokonaisvaltaisesti. On otettava huomioon uudet
tutkimukset terveyden edellytyksistä. Väestön sosiaalinen pääoma lisää
kansanterveyttä.
Tutkimukset Suomessa, Ruotsissa ja muualla maailmalla
osoittavat, että sosiaalinen pääoma ja yhteisöllisyys lisäävät terveitä
elinvuosia. Professorit Ilkka Hanski ja Taru Haahtela ovat lisäksi tutkineet,
että ihmisten kontaktit luonnon kanssa vaikuttavat iholla viihtyvien
hyötybakteerien valikoimaan ja terveyteen, mm. allergioihin.
Tämän takia on perusteltua, että kaavoituksessa ei
perusteettomasti tuhota luontoa, vaan pyritään luovaan vuorovaikutukseen
luonnon kanssa. Linja-autoaseman kaavan muutos osoittaa, ettei Riihimäellä
ymmärretä rakennuskulttuuria ja rakennushistoriaa. Riihimäellä tähän
muutokseen - rakennusperinnön ja ympäristön huomioon ottamiseen - on vielä
pitkä matka. Mutta se matka on välttämätön aloittaa nyt.
Mikko Lund
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti