Kaupunginvaltuuston päätös nurin
Hämeenlinnan hallinto- oikeus kumosi 17.4.2015 Riihimäen
kaupunginvaltuuston päätöksen 11.11.2013 § 123 Omavelkaisen takauksen
myöntäminen Riihimäen Tilat ja Kehitys OY.lle Kuntarahoitus Oyj:n 2 500 000
euron lainalle.
Valitin kaupunginvaltuuston päätöksestä. Hallinto- oikeus
totesi, että päätöksessä ei ole selvitetty myönnettävän takauksen
markkinaehtoisuutta eikä valtiontukea koskevia määräyksiä. “Näin ollen kun
Riihimäen kaupunginvaltuuston on valtiontukiviranomaisena huolehdittava
valtiontukea koskevien määräysten ja säädösten noudattamisesta,
kaupunginvaltuuston päätös on syntynyt kuntalain 90 §:n 2. momentissa
tarkoitetulla tavalla virheellisessä järjestyksessä.”
Hallinto- oikeus kumosi kaupunginvaltuuston
päätöksen.
Hallinto- oikeus totesi mm. , että jos kunta myöntää
yritykselle takauksen edullisemmin kuin millä yritys olisi saanut vastaavan
takauksen yksityisiltä rahoitusmarkkinoilta, niin tulee sisältyy julkista tukea.
Kaupunginvaltuusto on takauksen myöntämistä koskevassa päätöksessä jättänyt
yksilöimättä millainen vastavakuus takaukseen vaaditaan Riihimäen Tilat ja
Kehitys OY:ltä. Näin ollen ei ole luotettavasti todettavissa, että
kaupunginvaltuuston takaukselle määrittämä takausprovisio on takauksen
markkinaperusteinen hinta. Takaus on kattanut koko lainansaamisen määrän ja
siten ylittänyt komission tiedonannossa mainitun 80 prosentin osuuden
lainansaamisen määrästä. On mahdollista, että takauksen myöntäminen on
Euroopan Unionin toiminnasta tehdyssä sopimuksessa mainittua
valtiontukea.
Hallinto- oikeus toteaa, että mikäli yritykselle myönnettävä
takaus sisältää valtiontukea, on tuesta ilmoitettava Euroopan Unionin
komissiolle. Ilmoitusta komissiolle ei ole tehty. Asiakirjojen perusteella kyse
ei ole ollut komission vähämerkityksellistä tukea
koskevan asetuksen artiklassa säädetystä menettelystä eikä mahdollisen tuen
ilmoitusvelvollisuutta voida sulkea pois tälläkään perusteella.
Hallinto- oikeus ilmoitti, että päätöksen kumoaminen tapahtui
tällä perusteella virheellisessä järjestyksessä syntyneenä ja Lundin muista
valitusperusteista ei ole tarpeen lausua .
Kansalaisten tyytymättömyys on
kohdistunut em. päätökseen erityisesti sen vuoksi, että kirjoituksessani
Vastustin “valeoikeustointa”...kiinnitin huomiota siihen,
että päätöksen syntyyn vaikutti kaupunginjohtaja Seppo Keskiruokasen toiminta
kahdella pallilla, joissa eturistiriidat sekoittuvat ja kaupungin etu ei tullut
riittävästi valvotuksi.
Kaupunginjohtaja oli oman virkansa lisäksi Riihimäen Tilat ja
Kehitys OY:n hallituksen puheenjohtaja. Kaupunginjohtaja toimi sekä myyjänä ja
ostajana. Väitin valituksessani, että tämä tosiasiallinen esteellisyys on
vaikuttanut oikeustoimen tekemiseen eikä muodollinen jäävääminen ole sitä
poistanut.
Eurooppalaisessa oikeudenkäytössä on lähdetty vahvasti siitä,
miltä asia näyttää. Meilläkin lainsäädännössä tämä on huomioitu, mutta
oikeudenkäytössä, kuten Hämeenlinnan hallinto- oikeuskin katsoi, muodollinen
jäävääminen on riittävä, kaupunginjohtaja ei ole esteellisenä ottanut osaa
asian käsittelyyn.
Oikeus ei huomioinut sitä, että kaupunginjohtaja saattoi
molemmissa elimissä vaikuttaa asioiden käsittelyyn mieleisellään tavalla
työnjohto-oikeuden avulla. Jääväämisellä ei ollut
merkitystä, se ei poistanut tätä vaikutusmahdollisuutta..
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti