Riihimäen kaupungin vuoden
2012 tilinpäätös ja
vastuuvapauden myöntämistä
koskeva päätös kumottava
Olen valittanut Riihimäen kaupungin tilinpäätöksestä 2012 ja
vastuuvapauden myöntämisestä Hämeenlinnan hallinto- oikeuteen.
Pyydän Riihimäen kaupungin
tilinpäätöksen hyväksymistä koskevan kaupunginvaltuuston päätöksen 10.6.2013 69
§ ja Riihimäen kaupungin arviointikertomuksen tiedoksi merkitsemistä koskevan
päätöksen 70 § kumoamista.
Tilinpäätös on laadittu lainvastaisesti
poistojärjestelmää soveltaen ja hyvän kirjanpito- ja tarkastustavan vastaisesti
sekä päätöksentekoon sisältyvän muotovirheen vallitessa, koska käsittelylle
välttämätöntä arviointikertomusta ei ollut jaettu kaikkien valtuutettujen
käyttöön.
Pyydän vielä hallinto- oikeutta
huomioimaan, että Riihimäen kaupunginvaltuuston poistojärjestelmää koskeva
päätös ei ole valitukseni takia lainvoimainen, silti sitä on sovellettu
tulosvaikutteisesti vuoden 2012 alusta lukien. Tilinpäätöshistoria osoittaa
selvästi määrätietoista tarkoitusta välttää kuntalaissa säädettyjen
kriisikuntakriteerien täyttymistä ja alijäämän kattamisvelvoitteen
toteuttamista.
Riihimäen kaupungin tilinpäätökseen
2012 on sovellettu valtuuston lainvoimaa vailla olevan poistojärjestelmän
muutosta. Päätös ei ole lainmukainen eikä täytä kuntien kirjanpitolautakunnan
suositusta. Oikeuskysymyksenä menettely on edelleenkin ratkaisematta HO:ssa.
Kirjanpitolautakunnan
kuntajaoston mukaan ”jos poistojen keskimääräinen taso
olennaisesti poikkeaa
poistonalaisten
pysyvien vastaavien
hyödykkeiden
investointitasosta, on kunnan
esitettävä tilinpäätöksessä liitetieto poikkeaman
määrästä
ja annettava selvitys
erotuksen pääasiallisista syistä ja selvitys
poistosuunnitelman tarkastamisesta siten, että
keskimääräinen poistotaso vastaisi
paremmin investointitasoa.” Riihimäen kaupunki
laiminlyö kuntajaoston määräyksen eikä
anna selvitystä erotuksen
pääasiallisista syistä eikä selvitystä poistosuunnitelman tarkastamisesta siten,
että keskimääräinen poistotaso vastaisi paremmin
investointitasoa.
Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston lausunnossa 95
17.5.2010 todetaan, että
poistosuunnitelman muuttamisen on perustuttava hyödykkeen tulonodotusten tai
palvelutuotantokyvyn muutoksiin. Erityisesti näin on silloin, kun on tarkoitus
pidentää poistoaikaa tai alentaa poistoprosentteja. Yleistä poistojen määrän
alentamista tuloksen parantamisen tai taseeseen kertyneen alijäämän kattamisen
tarkoituksessa ei voida pitää hyvän kirjanpitotavan mukaisena.
Riihimäen kaupunginhallitus päätti
poistosuunnitelman tarkastamisesta 19.11.2012
§ 452. Päätöksessä käytettiin
poistoaikojen alarajoja pidempiä
poistoaikoja ja niiden käyttämiselle esitettiin teknistaloudelliset ja
taloudelliset perustelut, joiden
pohjalta on määritelty kohteen taloudellinen pitoaika.
Perusteena poistoaikojen määrittelyssä
ei ole ollut kunkin
poistonalaisen hyödykkeen yksilöllinen
tulontuottamis- tai
palvelutuotantokyky varovaisuuden
periaatteella ja sitä kautta
myös poistojen taso oikean ja
riittävän kuvan antamisen
näkökulmasta. Poistoilla tai tiedossa
olevilla kuluilla on
varauduttava edessä oleviin pakollisiin
menoihin.
Riihimäen
kaupungin perustelut teknillisestä kestävyydestä eivät ole
kirjanpitolautakunnan kuntajaoston
suosituksen
mukaisia.
Riihimäen kaupungilta on
jäänyt merkitsemättä tilinpäätökseen vuodelta 2012 20 000 euron saatava
kauppias Vuorinen & Vuorinen
OY:ltä.
Riihimäen kaupunginvaltuuston päätös 10.6. § 69 Riihimäen
kaupungin vuoden 2012 tilinpäätöksen käsittely
ja
vastuuvapauden myöntäminen on syntynyt muotovirheen
johdosta
virheellisessä järjestyksessä, kun kaikilla
valtuutetuilla ei
ollut
toimitettu arviointikertomusta, joka on olennainen
asiakirja
tilinpäätöksen käsittelyyn ja vastuuvapauden
myöntämiseen.
Ainakin kolme valtuutettua ei ollut saanut em. asiakirjaa.
Riihimäen kaupunginvaltuuston päätös 10.6. § 70 Riihimäen
tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2012 on
myös
syntynyt muotovirheen takia virheellisessä
järjestyksessä.
Ainakin kolme
valtuutettua ei ollut saanut arviointikertomusta.
Nämä valtuutetut olivat Tiina Mämmilä, Pertti Mäkelä ja Mikko
Lund. Riihimäen kaupunki ei
antanut tästä pykälästä valitusotetta.
Kaupunginvaltuusto teki kuitenkin asiassa päätöksen ja
merkitsi
tarkastuslautakunnan
arviointikertomuksen 2012 tiedoksi.
Em. ja valituksessani mainituilla yksilöidyillä perusteilla vaadin
Riihimäen kaupungin tilinpäätöksen 2012 ja vastuuvapauden
kumoamista.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti