KANTA –
HÄMEEN PIENMAAKUNTA EI OLE PELASTUS
Riihimäen
kaupunginjohtaja ei toimi kaupungin edun mukaisesti ja sivuuttaa suuntautumisen
virheellisesti. Kaupunginjohtaja Seppo Keskiruokasen mielestä suuntautuminen
pääkaupunkiseudun aluerakenteisiin on ollut ja on vastakin väärää logiikkaa!
”Suuntautuminen ei ole ydinkysymys, vaan se missä porukassa kannattaa olla.
Missä pääsee vaikuttamaan?”( AP 30.10.) Maakuntaliitossako, keskussairaalassako
vai missä on se vaikuttava porukka? Toivoisin virkamieheltä selkokieltä ja
strategisessa kysymyksessä perusteluja ja oikeaa strategista suuntautumista!
Toivoisin myös, että tällaiset puheenvuorot edustaisivat valtuuston
kantaa!
Minä
lähden Riihimäen edusta ja pyrin hyödyntämään Helsingin seudun ja Uudenmaan
kasvupaineita. Katson tilastoja. Täältä purkautuu pääkaupunkiseudulle
hyvinvointia ja ihmisille mahdollisuuksia hankkia elantonsa metropolialueen
kasvusta. Vapautuminen lääni- ja vaalipiirirajojen kahleista – talousalueen
kehityksen keskeisestä esteestä – on ollut vuosikymmenten saatossa
kaupunkiseudun haave. Lääninrajan kiroista päästiin lääninjaon uudistamisen
yhteydessä. Tilalle syntyi ”pakkorakennelma” - maakunta - Lipposen I
hallituksen suosiolahjana Hämeenlinnan kaupungille. Maakuntajaosta tuli entistä
jyrkempi. Kaupunkiseutu on maakuntapolitiikan vanki. Tosiasiat eivät enää johda
ajattelua ja kaupunginjohtaja on leimautunut vartijaansa.
Ihmisiä
liikuttavat toimeentulon mahdollisuudet. Voisiko kaupunginjohtaja katsoa
verotulotietoja ja pääkaupunki-seudulla pendelöivien määrää ja laatua ja verrata
sitä Hämeenlinnan seutukuntaan? Iso osa veropohjaa - jopa siellä
vaikutusvaltaisissa asemissa työskenteleviä - asuu tällä kaupunkiseudulla. Hänen
pitäisi tietää, että kasvun eväät ovat liikenneverkkosidonnaisia. Hyvät yhteydet
pääkaupunkiseudulle ja lentäen kansainvälisiin kontakteihin ovat olleet ja
edelleenkin ovat, merkittävin tulevaisuuden rakennuspalikka Riihimäen seudun
kunnille. Hallintorajojen pitäisi taipua tähän tosiasiaan.
Kanta-Hämeen
maakuntaliitto eikä maakuntakeskus ole kiinnostunut kehittämään
Pohjois-Uudenmaan liikenne- ja palveluverkkoa. Hyvinkään ja Riihimäen talousalue
on elimellinen osa sitä nyt ja tulevaisuudessakin. Siihen kehitykseen pitäisi
vaikuttaa! Tämän tulisi tapahtua yhdessä Hyvinkään kanssa.
Maakunnallinen
byrokratia tarjoaa hallinnoimista ja luottamushenkilöpaikkoja, sekö on
Keskiruokasen ”porukka”, joka on vaikuttamisen väline? Mitä hyötyä Riihimäen
seudulle on ollut kuulumisesta Hämeenlinnan linnaleiriin, joka on nytkin täynnä
hiipuvia hiilloksia? Niihin maakunnan säilyttämisen hypetyksessä pyritään
puhaltamaan hehkua. Henkäys on velkojen puristuksessa heikko. Poliittinen
vaikutusvalta ei yllä juuri maakuntarajan yli.
Maakunnassa
ei ole omaehtoisen kasvun juuria eikä vetureita. Valtion tulonsiirroista
riippuvien velkaisten kuntien ja kuntayhtymien rahoituspohja on pettämässä.
Kuntapolitiikan hiekkalaatikko on luottamushenkilöiden omaa napaa tuijottava
”paratiisi”, josta ei juuri löydä uusia ajatuksia ja ideoita..
Kanta-Häme
on pienmaakunta ja väki vähenee! Vaikeuksia on nähtävissä niin pitkälle kuin
silmä siintää eikä sitä ei pelasta HKI – Tre pääradan kehityshanke. Niin
Helsingin seudun kuin Tampereen luonnollinen väestökasvu ja rakennuspaineet
pitävät kasvun vähäisenä. Riihimäki ja Hämeenlinna ovat liian kaukana
vetovoimatekijöistään – metropolista ja valtakunnanosakeskuksesta. Niihin Etelä
– Suomen kasvupaineet purkautuvat. Tilanne on päälle käypä. Pienmaakunta ei ole
pelastus eikä ratkaisu!
Mikko
Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti