Kaupunginhallituksen 
puheenjohtajien Tommi Rädyn  (sd) ja Riitta Takalan (kok)kirjoitus 21.8.  
Aamupostissa vääristelee tarkoituksellisesti Hämeenlinnan hallinto- oikeuden 
päätöstä. HE  puolustavat manipulaatioksi tarkoitettua poistosuunnitelmaa . He 
väittävät, että hallinto- oikeus ei “olisi pitänyt poistojen määrää ja siten 
tuloslaskelmaa tai tasetta virheellisenä tai lainvastaisena”. Väärin! 
Hämeenlinnan hallinto-oikeus 
totesi 19.2.2015 , että tilinpäätöksen 2012 ei ole katsottava antavan riittäviä 
ja oikeita tietoja kunnan toiminnasta ja taloudesta. Tämä riitti 
tuomioistuimelle kumoamaan kaupunginvaltuuston päätöksen tilinpäätöksen 
hyväksymisestä ja vastuuvapauden myöntämisestä. Oikeuden tehtävä ei ole antaa 
ohjausta eikä perusteluilla ole oikeusvoimaa. 
Hallinto- oikeus totesi 
tuomiolauselmassaan että vuonna 2012  hyväksytty poistosuunnitelma on merkinnyt 
poistojen määrän merkittävää alenemista ja osaltaan johtanut keskimääräisten 
suunnitelman mukaisten poistojen ja keskimääräisten investointien merkittävään 
erotukseen. Tässä keskeinen syy siihen, että tilinpäätös ei anna oikeaa 
kuvaa.
Kuntaliiton lausunnossa, jota ei 
kuulemistilaisuudessa  läsnä olleen lakimiehen mukaan ei ole muutettu. todettiin 
mm. että poistosuunnitelma poikkeaa  hallinto- oikeuden päätöksessä mainitun 
tavoin kirjanpitolautakunnan kuntajaoston suosituksesta. Poistosuunnitelma ei ole lainmukainen.   
Liiton mukaan oikeat ja riittävät tiedot edellyttävät  tilinpäätöksessä 
ajantasaista poistosuunnitelmaa. Se on tilinpäätösasiakirja, jota liitetiedot 
vain selittävät tai syventävät tekstillään.
Liitetietojen täydentäminen ei tee 
  suunnitelmasta  suosituksen mukaista  ja laillista. Liitteessä voi  selvittää  
poistoeron  ja poistosuunnitelman tarkistustarpeen, mutta niillä ei voi korjata 
tilinpäätöstä.  Katson lausunnon suosittelevan  
poistosuunnitelman muuttamista suosituksen mukaiseksi. 
Kaupunginhallitus ummistaa silmät myös 
jääviysongelmilta. Kaupunginjohtaja ja tilintarkastaja yrittävät korjata heidän 
aikaisemmin hyväksymäänsä  tilinpäätöstä. Itse asiassa heidän tulisi jäävätä 
itsensä, kun ei juttu omia virheitä tekeviltä ja valmistelevilta virkamiehiltä  
muuksi muutu! 
Vuoden 2012 ja sen jälkeisiä tilinpäätöksiä 
ei saada laillisiksi, ennen kuin  vähintään kaksi asiaa 
korjataan:
- 
Poistosuunnitelma on korjattava kirjanpitolautakunnan kuntajaoston suosituksen mukaiseksi.
 - 
Tarvitaan erityistilintarkastus, jossa ulkopuolisen tilintarkastusyhteisön toimesta tarkastetaan tilinpäätökset, ennen muuta poistojärjestelmä ja - laskenta.
 
Kaupunkilaisia kiinnostaa vain toiminnan taloudelliset seuraukset. 
Niihin kirjoittajat eivät ota kantaa. Ja tämä on ilman muuta  oikeustaistelua 
tärkeämpi näkökulma. Kerroin jo kirjoituksessani, että vuodesta 2009 vuoteen 
2014 on jätetty tilinpäätöksessä kattamatta korjausvelkaa -  poistoja 
rahoittamatta  yli 27 miljoonaa euroa. Se on yhden veroprosentin tuotto 
vuodessa. 
Riihimäen poistojärjestelmän muutos oli tietoinen taseen 
manipulointi. Monet taseeseen kirjatut tulot organisaatiomuutoksista 
osakeyhtiöiksi ovat raunioittaneet rahoitusaseman ja velkakierre jatkuu  - siksi 
edessä ovat vain leikkaukset!
Mikko Lund
Kaupunginvaltuutettu (sd)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti