Hyvä veli -verkostot yleisin korruption muoto
Hyvä veli – verkostoja Suomessa on aiemmin tutkinut mm. Matti Wiberg Valta kunnassa, jonka mukaan valta kunnissa on keskittynyt hyvin hyvin pienelle piirille, jonka ulkopuolella olevia valta- kysymysten tai muidenkaan asioiden ei pitäisi kiinnostaa. Asiasta on kuitenkin asian yleisyyden takia suhteettoman vähän tutkimusta. Selvää tutkimusvajetta paikkaa Vaasan yliopiston tutkijaryhmän tulokset. Tulokset osoittavat, että hyvä veli- verkostot ovat yleisin suomalaisen korruption muoto. Kysymys on paheksuttavasta ja tuomittavasta toiminnasta, jos toiminta suuntautuu lakien kiertämiseen tai niiden rikkomiseen.
Kansalaisten tiedonsaanti viranomaisilta ei aina toimi toivotulla tavalla, ilmenee Transparency Suomi ry:n tilaamasta Kansallisesta integriteetti- eli riippumattomuustutkimuksesta. Esteellisyyssäännöksistä halutaan myös selkeämmät ja niihin pitäisi kuulua sanktiot.
Vaasan yliopiston tutkijaryhmän tekemän raportin mukaan hyvä veli -verkostot ovat yleisin suomalaisen korruption muoto. Raportissa todetaan tämän olevan kuitenkin murtumassa, sillä jääviyteen, esteellisyyteen ja intressiristiriitoihin kiinnitetään enemmän huomiota. Resursseja ei kuitenkaan ole lisätty.
- Korruptio on ensi kertaa mukana hallitusohjelmassa. Korruptionvastaisen työn resursseja ei kuitenkaan olla lisätty. Olisi tärkeää, että esimerkiksi kansalaisyhteiskunta ja media tekisivät yhteistyötä viranomaisten kanssa korruption torjumiseksi, Transparency Suomi ry:n puheenjohtaja Pentti Mäkinen kommentoi asiaa Yle uutisille.
Transparency Suomi esittää, että eri viranomaisten - kuten verottajan, tullin, poliisin ja oikeuskanslerinviraston - on lisättävä yhteistyötä korruption torjunnassa. Myös avoimuutta kaivataan lisää, edistyksellisestä julkisuuslainsäädännöstä huolimatta kansalaiset eivät aina saa tärkeää tietoa helposti.
Julkisuudesta olemme viime aikoina havainneet, että mm. ministereiden näyttää olevan vaikea todeta itseään esteelliseksi virkatoimissaan. Oikeuskansleri on joutunut vetämään rajaa.
Entäpä esteellisyys kuntahallinnossa? Kysymystä ei ole avattu tai siitä on ainakin vähän havaintoja. Kun kuntahallinto näyttää kovin vähän kiinnittävän huomiota asiaan, kysymys kuuluu, olisiko kansalaisjärjestöistä tai lehdistöstä ihan oikeaksi vahtikoiraksi kuntahallinnon suuntaan.
Kirjoitin jokin aika sitten ministerin ja kansanedustajien mahdollisesta jääviydestä kunnallishallinnossa. Ilkka Kanervan tapauksen myötä keskusteluun tulee myös maakuntaliittojen kaavoitusvalta ja kansanedustajien mahdolliset jääviydet tässä päätöksenteossa.
Hyvä veli- verkostoista on todella tarpeen keskustella!
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti