Näin siinä sitten kävi: Linja-autoasema puretaan!
Kysyin valtuustossa, mikä on pakottava syy purkamiselle. Asiakirjoissa ei ole kyetty esittämään mitään syytä. Asia on puutteellisesti valmisteltu, ja se on sellaisenaan valitusperuste. Valmistelussa ei ole vastattu Museoviraston ja Hämeen Ely- keskuksen edellyttämiin kysymyksiin. Museoviraston ja Hämeen Elyn lausuntoihin perustuen olisi tullut selvittää rakennuksen mahdollinen tuleva käyttö ja todellinen korjaustarve ja säilyttää linja-autoasema.
Asiantuntijaviranomaisen vaatimia selvityksiä ei ole tehty.
Kiinnitin huomiota hyväksyttävän kaavaehdotuksen heikkouksiin. Torialue laajenee 250 m2. Miksi? Torialue olisi pitänyt käyttää kokonaan rakentamiseen ja vaihtoehtoisesti olisi tullut tutkia kerrosalan nostamista. Samalla olisi tullut jättää linja-autoaseman ja maidontarkastamon välissä oleva aukeama rakentamatta. Siinä olisi ollut valmis pienimuotoinen tori, joka olisi palvellut siinä olevia rakennuksia linja-autoasemaa ja maidontarkastamoa.
Kaavaratkaisulla tuhotaan nykyinen viherikkö ja koivurivi. Reunimmainen lehmusrivi säilyy torin ja linja-autoasema-aukion välissä. Miksi näin toimitaan?
Päätettävänä oleva kaavaratkaisu ei ole ainoa oikea ja ainoa mahdollinen. Sille voidaan hyvin perustein esittää muita vaihtoehtoja. Esimerkiksi linja-autoasemasta voitaisiin kunnostaa kaupunkilaisten olohuone, esimerkiksi Riihimäki- talo, kuten on esitetty. Ei tässä yksin kulttuuria ja historiaa puolusteta, vaan myös kaupunkilaisten viihtymistä ja tulevaisuutta.
Puolueet olivat antaneet edustajilleen vapaat kädet, joten rintamalinjat eivät olleet selkeät.
Vanhan linja-autoaseman säilyttämistä ajanut Jouni Rasimus sanoi illalla soittavansa Museovirastoon Helsinkiin ja Ely- keskukseen Hämeenlinnaan. Hän lupaa neuvotella myös yhdistysten kanssa toimintalinjasta. Taistelu jatkuu, nyt on hävitty vasta ensimmäinen erä! Linja-autoasemaa ei ole vielä purettu.
Seuraavaksi otetaan käyttöön valitustie.
Mikko Lund
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti