maanantai 26. lokakuuta 2015
maanantai 12. lokakuuta 2015
Toimivatko Riihimäen virkamiehet ja luottamushenkilöt moitittavasti?
Toimivatko Riihimäen virkamiehet ja
luottamushenkilöt moitittavasti?
Mitä on sanottava
siitä, että Riihimäellä virkamiehet ja luottamushenkilöt vuodesta toiseen ovat
tietoisesti ja tarkoituksellisesti toimineet vastoin lakia ja oikeuden
nimenomaisia päätöksiä? Asia on konkretisoitunut kaupungin tilinpäätösten
kumoamisessa vuosilta 2009 ja 2012 sekä viimeisen oikeuden edellyttämän
tilinpäätöksen asiallisen korjaamisen laiminlyöntinä.
KHO kumosi Riihimäen
kaupungin tilinpäätöksen vuodelta 2009. Hämeenlinnan hallinto- oikeus kumosi
tilinpäätöksen vuodelta 2012. Tilinpäätös on auki vuodelta 2012, 2013 ja myös
vuodelta 2014 valitusaika vielä juoksee.
Perustuslain 2§:n
mukaan julkisen vallan käytön on perustuttava lakiin ja kaikessa julkisessa
toiminnassa on tarkoin noudatettava lakia. Tästä seuraa myös se, että kunnan
viranomaisilla on velvollisuus noudattaa tuomioistuinten lainvoimaista
päätöstä.
Riihimäen
kaupunginhallitus on toiminut moitittavasti ja ryhtynyt arvioimaan Hämeenlinnan
hallinto- oikeuden päätöstä. Arvionsa perusteella kaupunginhallitus päätti
erikseen tilinpäätöksen korjaamisesta virheellisesti siten, että vähän
liitetietoja muutetaan, mutta ei muuteta poistosuunnitelmaa.
Hämeenlinnan hallinto-
oikeus kumosi vuoden 2014 tilinpäätöksen, koska se ei antanut riittäviä tietoja
kaupungin toiminnasta ja taloudesta. Oikeuden päätöksen mukaan suurimpana syynä
tähän oli virheellisesti laadittu poistosuunnitelma ja alentuneet
poistot.
Riihimäen vuoden 2014 tilinpäätös ei anna
kuntalain 68 §:n 3. momentin edellyttämällä tavalla oikeita ja riittäviä
tietoja kunnan toiminnasta ja taloudesta. Tilinpäätöksen mukaan poistot ja
investoinnit eivät vastaan toisiaan. Kirjanpitolautakunnan mukaan poistojen ja
investointien ero saa olla enintään 10 %. Vuoden 2014 tilinpäätöksessä ero on
peräti – 48,1 %. Kaupunki ei osaa selittää eron suuruutta. Kirjanpitolautakunnan
kuntajaoston ohjeesta huolimatta kaupunki ei esitä poistosuunnitelman
muutostarvetta. Harjoitetulla poistokikkailulla kaupungin tulos on saatu
näyttämään paremmalta kuin se muuten on. Kaupunkia vaivaa syvä rahoitus- ja
kassakriisi. Kaupungin kassa on niin tyhjä, ettei se riitä puoleksikaan
päiväksi.
Moitittavasti on toiminut myös Riihimäen
tarkastuslautakunta, kun se ei ole järjestänyt vuoden 2012 tilinpäätöksen
tilintarkastusta puolueettomasti. Hyvä tilintarkastustapa olisi jo
edellyttänyt, että tarkastajana olisi toiminut toinen yhteisö kuin oikeuden
kaatama yhteisö.
Valtioneuvoston oikeuskansleri on
21.2.2011 antanut kunnan ympäristölautakunnalle ja kunnanhallitukselle
huomautuksen ryhtyä riittävän tehokkaisiin toimenpiteisiin, että yrityksen
ympäristöluvan ehtoja noudatetaan. Oikeuskanslerin mukaan kunnan viranomaisten
velvollisuus on panna päätös viipymättä täytäntöön, kun toimivaltainen
tuomioistuin on antanut ratkaisunsa. Muunlainen tilanne olisi
oikeusvaltioperiaatteen vastainen ja kestämätön. Kysymys olisi myös
viranomaistoiminnan uskottavuudesta ja luotettavuudesta.
Oikeuskansleri katsoi em. ratkaisussa,
että kunnan ympäristölautakunta oli ylittänyt harkintavaltansa rajat
pidättyessään valvonta- ja hallintopakkotoimista tilanteessa, jossa
ympäristöluvan ehtoja ei ollut noudatettu. Oikeuskanslerin mukaan tietoinen
pidättyminen korkeimman hallinto- oikeuden päätöksen täytäntöön panemiseksi
ilmensi oikeusvaltiolle vierasta ja viranomaiselle sopimatonta ajattelutapaa.
Em.
seikat laittavat vakavasti pohtimaan, että pitäisikö Riihimäellä pyytää
ylimpien oikeusvalvontaviranomaisten kantaa kaupungin harjoittamaan virka- ja
poliittiseen kikkailuun ja kaunisteluun.
Mikko
Lund
maanantai 28. syyskuuta 2015
Riihimäki ei osaa hoitaa talouttaan saati korjata tilinpäätöstään
Riihimäki ei osaa hoitaa talouttaan saati
korjata tilinpäätöstään
Näin se on nähtävä. Riihimäki on velkaantunut
velkaantumistaan. Kaupungin kassa on tyhjä. Kaupungin maksuvalmius on velan oton
varassa. Kaupungin omavaraisuusaste on vain 39%. Talouden tasapainotuksesta on
puhuttu ja asetettu jopa toimikuntia, mutta tilanne on luisunut vuosi vuodelta
pahemmaksi. Riihimäki, sen virkamiehet ja luottamushenkilöt eivät osaa hoitaa
talouttaan.
Osaamattomuudesta ja peräti kyvyttömyydestä
kertoo sekin, että kaupunki ei osaa ja halua asiallisesti korjata
tilinpäätöstään. KHO kumosi 2009 tilinpäätöksen ja Hämeenlinnan hallinto-
oikeus kumosi 3012 tilinpäätöksen. Perusteena oli, että tilinpäätös ei antanut
oikeaa kuvaa kaupungin taloudesta. Suurin syy siihen oli siinä, että
poistosuunnitelmaa ei ollut laadittu kirjanpitolautakunnan kuntajaoston
ohjeiden mukaan. Se johti liian pieniin poistoihin, joka antoi väärän kuvan
kaupungin taloudesta.
Tilinpäätöksen korjaaminen olisi edellyttänyt
poistosuunnitelman korjaamista, mutta kaupunginhallitus päätti ettei sitä
korjata. Sen sijaan liitetietoja vähän korjataan ja muutetaan. Mutta sillä
tavalla ei tilinpäätöksen vääristymää saada korjatuksi.
Tilinpäätöksen korjaamista vääristää myös
korjaajien esteellisyys. Kaupunginjohtaja esittelee asiaa kuin ei mitään
ongelmaa olisi. Tarkastuslautakunnan tulee järjestää tilintarkastus ja
huolehtia sen laillisuudesta ja asiallisuudesta. Asiassa on jo nyt rikottu hyvää
tilintarkastustapaa.
Vuoden 2012 tilit tarkastaa sama
tilintarkastusyhteisö, joka ne on tarkastanut aiemminkin. Kyse on siitä, että
pukki toimii nyt kaalimaan vartijana. Yhteisö ei näe ja tunnista omia
virheitään.
Tyhjän kassan politiikan ja kaupunginjohtajan
"vahvan talouden" - mainoksen välillä ammottaa syvä kuilu. Se kertoo
kaupunginjohtajan joko täydellisestä talousmatematiikan ymmärtämättömyydestä tai
tietoisesta kansalaisten sumutuksesta. Luulisi 0-kassan johtavan valtuutetut
viimeinkin huomaamaan tulleensa perin juurin erehdytetyksi. Suosittelisin
hätäavuksi siirtymistä rehellisyyden ja avoimuuden politiikkaan.
Minä näen ainoaksi mahdollisuudeksi vielä
kansalaistoiminnan. Meidän tulee saattaa kaupunki kaupunkilaisten kontrollin
kohteeksi. Poliittisten luottamushenkilöiden olisi pitänyt asia hoitaa, mutta
heistä on tullut virkamiesten syöttiläitä, poliittisia sätkynukkeja.
Kansalaiset voivat vaatia tietoja, tehdä
valituksia ja kirjoittaa kanteluita. Kaupungin koko toiminta on tehtävä
kaupunkilaisten valvonnan kohteeksi. Meidän on herättävä ja tunnustettava,
että meille ei riitä tämä kaunistelu ja vääristely, vaadimme rehellisyyttä,
avoimuutta, laillisuutta ja kohtuutta!
Mikko Lund
maanantai 21. syyskuuta 2015
Tiedätkö mihin pääministeri Juha Sipilän ( kesk) hallitus vie meidät?
Tiedätkö mihin pääministeri Juha Sipilän (
kesk) hallitus vie meidät?
Asetan tällaisen kysymyksen ja kutsun Sinua samalla vakavasti pohtimaan, mihin keskustan puheenjohtaja , pääministeri Juha Sipilän hallitus oikein on viemässä Suomen ja suomalaiset. Minä tarkastelen asiaa en populististen puheiden ja aikomusten perusteella, vaan tekojen ja puheiden analyysin perusteella. Sipilä on rakentamassa Suomesta jopa keskustapuolueen ohjelmien vastaista luokkayhteiskuntaa ja lopputuloksena on hyvinvointivaltion ajaminen alas. Onko keskustalla ja Suomella tähän varaa? Tätäkö halutaan?
Tätä johtopäätöstä tukee hallituksen lakipaketti työehtojen heikentämisestä. Hallitus on varautunut leikkaamaan ylityökorvauksia ja muita työehtosopimuksissa hyväksyttyjä ehtoja. Hallitus toimii suoraan työnantajien etujen ja toiveiden mukaisesti ja haluaa syrjäyttää ay- liikkeen toimijana ja neuvottelu-kumppanina. Esitys johtaa ja johtaisi työsopimusten yleissitovuuden romuttamiseen ja luokkasuhteiden kärjistymiseen työn ja pääoman välillä. Työmarkkinajärjestöjen keskinäinen ja myös hallituksen kanssa tapahtuva yhteistyö on olennainen osa toimivaa hyvinvointivaltiota.
Esitys johtaisi myös yhteiskunnan heikompiosaisten kurittamiseen. Kun työehtoja ja palkkoja huononnettaisiin, pienipalkkaiset ihmiset sysättäisiin yhä enemmän sosiaalituelle. Ihmiset joutuisivat yhä enemmän sosiaalimenojen varaan samalla kun niistäkin säästettäisiin, jolloin ihmiset joutuisivat avun tarpeen ja niukkenevien tukien ristiriitaan. Hyvinvointivaltion perusta murenisi. Enää ei ole takuuta siitä, että kaikista pidetään huolta
Hallituksen politiikka rikkoo paljossa
yhdenvertaisuutta ja lisää eriarvoisuutta ja kiristää yhteiskunnallista
ilmapiiriä, kuten nyt on käynyt ay- liikkeen perjantaisen suuren
mielenilmaisunkin todistamana. Vastatoimena ay- liikkeessä on jo ehdotuksia
suurista palkankorotuksista ja jopa yleislakosta seuraavan
työsopimusneuvotteluiden aikaan. Palkkatyöläiset ja muu köyhälistö ei halua
itsensä kusettamista. He haluavat olla tasa-arvoisia yhteiskunnan toimijoita ja
vaikuttaa mitä yhteiskunnan pöydissä päätetään niin työehdoista kuin
sosiaaliturvasta.
Kysymys on täysin luonnollisesta vastareaktiosta siihen, kun yhteiskunnan normaalit pelisäännöt hylätään ja kun hallitus alkaa sanella asioita. Hallituksen esitys on kuin suoraan työnantajien pöydältä. Kyllä se kiukkua ja suuttumusta nostaa!
Onko keskustalla ja muilla hallituspuolueilla varaa tähän? Vaaleissa ja sen jälkeen mielipidemittauksissa voidaan jokin aika olla johdossa ja harjoittaa valittua sanelupolitiikkaa , mutta se tiedetään, että sieltä voidaan tulla alas. Perussuomalaisille on jo näin käynyt, kannatus katoaa. Muille hallituspuolueille voi käydä samoin. Kehitystä voi jouduttaa hallituksen harjoittama politiikka. Ihmiset seuraavat asioita ja ovat valmiit reagoimaan siihen. Ollaanko nyt keskustan johdolla ja muiden hallituspuolueiden siunauksella romuttamassa suomalaisen yhteiskunnan sopimusjärjestelmä? Järjestelmässä työehdot ja palkat ovat olleet olennainen osa toimivaa ja yhteisymmärrykseen perustuvaa hallitsemistapaa. Onko tälle realistisesti vaihtoehtoja?
Lähiaikojen hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen päätöksistä nähdään, mihin Suomi on matkalla. Todella pahalta näyttää!
Mikko Lund
Asetan tällaisen kysymyksen ja kutsun Sinua samalla vakavasti pohtimaan, mihin keskustan puheenjohtaja , pääministeri Juha Sipilän hallitus oikein on viemässä Suomen ja suomalaiset. Minä tarkastelen asiaa en populististen puheiden ja aikomusten perusteella, vaan tekojen ja puheiden analyysin perusteella. Sipilä on rakentamassa Suomesta jopa keskustapuolueen ohjelmien vastaista luokkayhteiskuntaa ja lopputuloksena on hyvinvointivaltion ajaminen alas. Onko keskustalla ja Suomella tähän varaa? Tätäkö halutaan?
Tätä johtopäätöstä tukee hallituksen lakipaketti työehtojen heikentämisestä. Hallitus on varautunut leikkaamaan ylityökorvauksia ja muita työehtosopimuksissa hyväksyttyjä ehtoja. Hallitus toimii suoraan työnantajien etujen ja toiveiden mukaisesti ja haluaa syrjäyttää ay- liikkeen toimijana ja neuvottelu-kumppanina. Esitys johtaa ja johtaisi työsopimusten yleissitovuuden romuttamiseen ja luokkasuhteiden kärjistymiseen työn ja pääoman välillä. Työmarkkinajärjestöjen keskinäinen ja myös hallituksen kanssa tapahtuva yhteistyö on olennainen osa toimivaa hyvinvointivaltiota.
Esitys johtaisi myös yhteiskunnan heikompiosaisten kurittamiseen. Kun työehtoja ja palkkoja huononnettaisiin, pienipalkkaiset ihmiset sysättäisiin yhä enemmän sosiaalituelle. Ihmiset joutuisivat yhä enemmän sosiaalimenojen varaan samalla kun niistäkin säästettäisiin, jolloin ihmiset joutuisivat avun tarpeen ja niukkenevien tukien ristiriitaan. Hyvinvointivaltion perusta murenisi. Enää ei ole takuuta siitä, että kaikista pidetään huolta
Pääministeri Juha Sipilä tuntee
henkilökohtaista kiinnostusta verosuunnitteluun. Mitä siitä on odotettavissa?
Sipilän ikioma löytö ja julkilausutusti pääministeri Sipilän 100-prosenttisesti
tukema eli ex-julkikokoomuslainen ja myös yksinomaan ent. sveitsiläinen
liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ymmärtää - ja siis ilman ensi
vuodeksi SSS-hallituksen suunnittelemaa veronkiertäjien riemuvuotta -
asianmukaisesti "kotouttaa" veronmaksun piiriin verokeidasyhtiöyhteyksillään
Suomen valtiolta pimitettyjä liiketuloja.
Kyse on tiettävästi
ensimmäisestä tapauksesta Suomessa, jossa hallituksen ministeri on ollut mukana
verokeidasyhtiössä. Ministeri Anne Berner (kesk.) on toiminut johtotehtävissä
veroparatiisiyhtiössä, jonka toimintaan liittyy myös verosuunnittelua. Berner
nimitettiin hallituksen jäseneksi luxemburgilaiseen Saltri II LuxCo-yhtiöön
joulukuussa 2012. Luxemburgin kaupparekisterin mukaan Berner on edelleen
virallisesti yhtiön hallituksen jäsen. Liikenne- ja viestintäministeri kuitenkin
kertoo jättäneensä eroilmoituksen hallitusjäsenyydestä jo toukokuussa
2015.
Mikä on ministeri Bernerin moraali ja mitä hän
salailee pääministerin suojelemana? Mainintaa veroparatiisiyhtiön hallituksen
jäsenyydestä ei löydy. Siitä ei kerrota Bernerin
kotisivulla. Sitä ei lue valtioneuvoston
sivulla. Siitä ei ole mainintaa ministerin kesäkuussa jättämässä sidonnaisuus-ilmoituksessa,
vaikka Ylen tietojen mukaan Berner listataan vielä syyskuussakin
luxemburgilaisyhtiön hallituksen jäseneksi Luxemburgin
kaupparekisterissä.
Anne Berner väittää itse jättäneensä
eroilmoituksen yhtiön hallituksen jäsenyydestä toukokuussa. Hän oli siis joka
tapauksessa veroparatiisiyhtiön kovassa ytimessä ainakin vielä vaalien jälkeen –
tultuaan jo kansanedustajaksi.
Tämä vain yksi konkreettinen
esimerkki osoittanee, että SSS- miesten ja naisten puheet ovat paljossa
paksua mutta kaunisteltua satua ja teot kertovat, mihin pyritään.
Toinen juttu on sitten
hallituksen suunnitelmat, että ensi vuoden ajan jopa törkeästä veropetoksesta
selviäisi pelkällä veronkorotuksella, jos ilmoittaa verottajalta salaamansa
tulot ja varat. Katumuslaki saattaisi rikkoa kansalaisten yhdenvertaisuutta,
sanovat lakiehdotusta arvostelevat oikeusoppineet.
Hallitus valmistelee lakia,
jonka avulla välttää rikostuomion verorikoksista, jos ilmoittaa
oma-aloitteisesti verottajalta kätkettyjä tulojaan ja varojaan. Lain tavoite on
saada ulkomailla rahojaan piilottelevat suomalaiset tuomaan ne verotuksen
piiriin Suomessa.
Katumuslaki olisi voimassa vain
ensi vuoden ajan. Se koskisi myös perintö- ja
lahjaverotusta.
Määräaikainen laki tarjoaisi
syytesuojan jopa törkeän veropetoksen tunnusmerkit täyttävästä tulojen
kätkemisestä. Maksimirangaistus siitä on neljä vuotta vankeutta. Laki olisi
Suomessa poikkeuksellinen.
Kysymys on täysin luonnollisesta vastareaktiosta siihen, kun yhteiskunnan normaalit pelisäännöt hylätään ja kun hallitus alkaa sanella asioita. Hallituksen esitys on kuin suoraan työnantajien pöydältä. Kyllä se kiukkua ja suuttumusta nostaa!
Onko keskustalla ja muilla hallituspuolueilla varaa tähän? Vaaleissa ja sen jälkeen mielipidemittauksissa voidaan jokin aika olla johdossa ja harjoittaa valittua sanelupolitiikkaa , mutta se tiedetään, että sieltä voidaan tulla alas. Perussuomalaisille on jo näin käynyt, kannatus katoaa. Muille hallituspuolueille voi käydä samoin. Kehitystä voi jouduttaa hallituksen harjoittama politiikka. Ihmiset seuraavat asioita ja ovat valmiit reagoimaan siihen. Ollaanko nyt keskustan johdolla ja muiden hallituspuolueiden siunauksella romuttamassa suomalaisen yhteiskunnan sopimusjärjestelmä? Järjestelmässä työehdot ja palkat ovat olleet olennainen osa toimivaa ja yhteisymmärrykseen perustuvaa hallitsemistapaa. Onko tälle realistisesti vaihtoehtoja?
Lähiaikojen hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen päätöksistä nähdään, mihin Suomi on matkalla. Todella pahalta näyttää!
Mikko Lund
maanantai 14. syyskuuta 2015
Kumpi vetää pitemmän korren: Sipilän hallitus vai ay- liike?
Kumpi vetää
pitemmän korren: Sipilän hallitus vai ay- liike?
Sipilän hallituksen kolme puoluetta keskusta. kokoomus ja perussuomalaiset ovat paistatelleet julkisuudessa ensimmäiset sata päivää. Se on eittämättä ollut tyypillistä uuden hallituskauden viehätystä. Myönteistä palstatilaa on tullut ja yhteistyön nimiin on vannottu. Yhteistyö on sujunutkin tavattoman hyvin. Mutta entä sitten, kun arki kävelee vastaan, kuten ensi perjantaina.
Yleisesti on pelätty, että perussuomalaiset tulevat olemaan ongelma hallitustyössä. On epäilty, että he eivät pysy hallitusohjelman takana. Suuri on ollutkin yllätys. kun mitään perussuomalaisten irtiottoja tai erimielisyttä ei ole tullut esiin. Jos yksimielisen julkisivun takana on kuplinut, niin erimielisyydet on lakaistu siististi maton alle. Enemmän katetta perussuomalaisten politiikan arviointiin onkin saatu Sipilän hallituksen politiikasta.
Yleistä arviota perusuomalaisten hallitustaipaleesta on alkanut varjostaa yhä yksilöidymmin puheet perusuomalaisten teoista Sipilän hallituksen politiikassa: Perussuomalaiset on nimetty takinkääntäjiksi!
Puheet vaalien aikaan ovat olleet yhtä ja nyt hallituksessa toista.
Katetta tälle johtopäätökselle antaa erityisesti pakolaiskysymys sekä Sipilän hallituksen yleinen politiikka. Pakolaiskysymyksessä Soini on vaivautunut ainoastaan lausumaan, että ” turvapaikkapolitiikkaa tehdään pää kylmänä ja sydän lämpimänä”. Muuta lausuntoa ei ole saatu, vaikka kenttä on puhunut tiukastikin pakolaisia vastaan. Soinin puheet vaalien aikaan on nähty täysin toiseksi kuin ministeriauton takapenkkiläisen kommentit pakolaispolitiikkaan tai Sipilän hallituksen säästöpolitiikkaan.
Sovittamattoman ristiriidan on tuonut esiin hallituksen säästötoimet. Hallitus ilmoitti leikkaavansa palkansaajien ylityökorvauksia, pitkiä lomia ja muita työsuhteen ehtoja, joista normaalisti normaaliaikana sovitaan työmarkkinajärjestöjen kesken. Nyt työmarkkinajärjestöt sivuutettiin yksipuolisesti.
SAK, Akava ja STTK ovat ilmoittaneet vastustavansa hallituksen leikkausesityksiä. Hallituksen suunnitelmat on nimetty pakoksi ja kiristykseksi. Ensi perjantai on toiminta-päivä, jonka menetykset työnantaja EK on arvioinut 400 miljoonaksi euroksi. Mielenilmaisu pysäyttää 60 paperi- kartonki- ja sellutehdasta. 50 000 jäsenisen AKT:n työnseisaus pysäyttää liikenteen lähes täysin! Laajassa mitassa myös koulut ja päiväkodit voivat olla suljettuja.
Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala todistaa liittonsa tuntoja, ettei ”hallitus jättänyt meille muuta mahdollisuutta” !
Kyllä Sipilän hallituksen toimet ovat olleet tavattoman amatöörimäisiä. Niistä on puuttunut tasavertainen neuvotteluote ja -henki. Yhteiskuntasopimuksesta neuvoteltiin, mutta kun se kariutui, hallitus alkoi yksipuolisesti näyttää, että he sanelevat ja päättävät eduskuntaenemmistöllä. Se oli kuin sodanjulistus ammattiyhdistysliikkeelle, jonka ei ole tarvinnut alistua Suomessa edes työnantajien saneluun.
Hallitus on velkaantumiskehityksen vanki. Velkaantumisen taittamispuheesta huolimatta velkaa otetaan 5 miljardia euroa ensikin vuonna. Ehkä ay- liike ei ole täysin tiedostanut velkaantumiskehityksen vaaroja ja samalla uskotaan talouskasvun hoitavan velkaongelman.
Kansa näyttää ajattelevan Sipilän toimista kuin savolaismies, ”en ole puolesta enkä vastaan vaan päinvastoin”. Iltasanomien Taloustutkimuksella tekemän tutkimuksen mukaan erittäin tai melko tyytyväisiä hallitukseen on enää vain alle puolet, 47 %. Hallituksen suosio on karisemassa, erityisesti se on laskussa perusuomalaisten keskuudessa.
Nyt sitten katsotaan kenen perse kestää tätä kyytiä. Minä olen varma. että ay- liike ei ole vain historiaa, niin kuin kokoomusnuorissa on toivottu. Näilläkin mielenosoituksilla ay- liike osoittaa, ettei sitä voida noin vain sivuuttaa. Yhteiskuntasuhteiden tietoinen kärjistäminen ja tulehtuminen tekee hallituksenkin vaelluksen vaikeaksi ellei peräti mahdottomaksi. Jo nyt ay- liikkeessä vastatoimena puhutaan reiluista palkankorotuksista ja jopa yleislakosta. Vaalikaudenkin mittaan yksipuolinen sanelu ja määrääminen ei tule tuomaan tulosta. Tällaisen politiikan harjoittaminen tulee syömään erityisesti perussuomalaisten kannatusta, mutta se voi yllättävästi peräti kaataa Sipilän hallituksen. Perussuomalaisten kannattajat ovat laajasti tyytymättömiä Sipilän hallitukseen.
Mikko Lund
perjantai 11. syyskuuta 2015
Riihimäen päättäjät viimeisen vaihtoehdon edessä
RIIHIMÄEN PÄÄTTÄJÄT VIIMEISEN
VAIHTOEHDON EDESSÄ
Pettäjän retoriikka paljastuu
Lähtökohtaisesti on niin, että tilinpäätös
kunnassa on tarkoitettu kertomaan ensisijalla rahoituslaskelmalla kunnan kyvystä
rahoittaa velvoitteensa, ts. rahoittaa käyttötalousmenot ja velan hoito.
Oikeamääräisillä poistoilla varaudutaan vuosittain korjausinvestointien
rahoittamiseen. Ylijäämä/alijäämä ei ole itsetarkoitus, vaan tavoitteena on
kunnan vakaa rahoitusasema ja kyky vastata velvoitteistaan.
Sitä ei Riihimäen kaupungin valtuusto poliittisessa tarkoitushakuisuudessaan ole halunnut ymmärtää!
Pettäjän retoriikka paljastuu
Sitä ei Riihimäen kaupungin valtuusto poliittisessa tarkoitushakuisuudessaan ole halunnut ymmärtää!
Tässä on mennyt
kaupunginvaltuustolta puurot ja vellit sekaisin - tulosta on haluttu manipuloida
poistoilla ylijäämän osoittamiseksi. Samaan päämäärään on pyritty myös muilla
toimenpiteillä - konsernin sisäisillä tasekaupoilla ja organisointimuutoksilla
julkisesta yksityiseksi. Muutokset ovat tuoneet taseeseen "tuulen tuomia tuloja"
ei rahaa. Kaupunginvaltuuston puheenjohtajakin on taannoin eräässä AP:n
kirjoituksessaan todennut, että tilinpäätösjärjestelyissä kaikki voitava
alijäämän välttämiseksi on jo tehty.
Kaupunki on tietoisesti ja
tarkoituksellisesti manipuloinut poistoja noin 30 miljoonan edestä vuodesta
2009. Tällä sumutuksella korjausinvestointeja on jätetty rahoittamatta yli yhden
veroprosentin vuosittaisen tuoton (n 5 miljoonaa euroa) verran vuodesta 2009
alkaen.
Seurauksena on ollut
velkakannan jatkuva kasvu emokaupungin ja tytäryhtiöiden taseissa. Yksistään
kaupungin 120 miljoonan veloista (lainakanta noin 4000 euroa/asukas) voi
tasekikkailun arvioida johtaneen velkakannan kasvuun neljänneksen verran. Velkaa
on siirretty konserniin ja konsernin velka on jo yksistään 178 miljoonaa euroa,
6087 euroa / asukas.
Suurin syyllinen tähän
kehitykseen on Riihimäen kaupunginjohtaja. Luottamushenkilöt luottavat
vallitsevaan mantraan: Riihimäellä kaikki hyvin!
Tulevaisuuden suuri kysymys
onkin, miten kaupunki rahoittaa käyttötalouden (käyttömenot )noin 170
miljoonaa, infran korjaustarpeet ja velkasalkun hoidon varsinaisilla tuloilla.
Verotulot ovat vain noin 117 miljoonaa euroa. Leikkaukset ovat välttämättömiä,
mutta poliittinen tarkoituksenmukaisuus ei niitä hyväksy, vaan siirtää ja
siunaa, että aika hoitaisi kaiken.
Mitä on tehtävä talouden
tasapainottamiseksi?
Menoja pitäisi leikata, sillä
se olisi ensisijaista talouden tasapainottamisessa.
Tasapainotusta ei hoideta
millään omarahoitteisella tempulla - veropotin oletettavissa oleva hidas kasvu
tulevaisuudessa johtaa vain syömävelan osuuden kasvuun ja poliitikot siirtävät
potin lasten ja lastenlasten maksettavaksi.
Päättäjille ei jää käteen
kuin pettäjän ikiaikainen retoriikka. Kehitetään ja panostetaan kasvuun – ja
lisätään velan ottoa. Siksi uskotellaan kaupunkilaisille jatkuvasti parempien
aikojen olevan tulossa niin, että joku voi vielä uskoa hyvän talouden ja kasvun
retoriikkaan!
Mikko
Lund
maanantai 7. syyskuuta 2015
Tilinpäätöksen oikausu vaatii rehellisyyttä
Tilinpäätöksen oikaisuun tarvitaan rehellisyyttä
Kiistan tilinpäätöstä 2012 ei saada lailliseksi, ennen kuin sen perustana oleva poistosuunnitelma korjataan. Taannoinen poistosuunnitelman muutos on ollut selvä tulosmanipulaation väline. Poistoja oli tietoisesti hilattu alas, niin alas, että tilinpäätös ei enää antanut riittäviä ja oikeita tietoja kaupungin taloudellisesta asemasta.
Oikeustaistelua tärkeämpää on kaupunkilaisten tietää, että on kyse lähes 30 miljoonan euron sumutuksesta. Korjausinvestointeja on jätetty tietoisesti rahoittamatta vuosittain yli yhden veroprosentin tuoton verran vuodesta 2009 lukien. Mäkelä vaikenee asiasta ja vaikertelee kaupungin huonoa rahoitustilannetta. Hän ei rohkene kertoa, että tämä operaatio on yksi syy kaupungin ylivelkaantumiseen.
Mäkelä mm. tarkastuslautakunnan puheenjohtajana on ollut mukana kaupunginjohdon tässä pelissä ja erityisesti operaatiossa, jolla allekirjoittanutta ryhdyttiin savustamaan ulos tarkastuslautakunnan puheenjohtajan luottamustehtävästä. Kyllä minä sen ymmärrän, kun uskalsin olla eri mieltä ja vielä valitin!
Yhtä kaikki jäävi puheenvuoro, johon Aamuposti on lyönyt objektiivisen asiantuntijan leiman ja pannut muut kommentoijat mielipidepalstan raameihin. Vallan vahtikoira on paljastunut itse asiassa sylikoiraksi. Tunnen asianosaisuutta jutussa, mutta en ole saanut mediassa tasavertaista kohtelua .
Toinen kysymys on sitten esittelevän virkamiehen, kaupunginjohtajan ja tilintarkastajan esteellisyys. Miten heistä on paljastamaan tosiasiat ja korjaamaan tilinpäätöstä, jonka virheisiin he ovat itse syypäitä.
Kaupunginhallituksen asenteella ”me korjaamme vain tilinpäätöstä” provosoidaan taas uusi valitus, jonka seurauksena on pitkään jatkuva laittomuuden tila ja vuosien tilinpäätökset pysyvät avoinna ja vailla lainvoimaa.
Ei kai tätä haluta?
Nyt Riihimäki tarvitsee ennen kaikkea rehellisyyttä. Tosiasiat on rahoituskriisissäkin tunnustettava. Mikään poliittinen ryhmä ei pääse tätä karkuun. Vastaan tulee varmasti karhu tai se paha hukka!
Mikko Lund
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)